Relacje z Konferencji „Autyzm- jak zrozumieć i jak pomóc?”

W środę, 8 kwietnia, członkowie Zespołu Centrum Szkoleń Cognitus mieli przyjemność wziąć udział w Konferencji na temat problemów dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi „Autyzm- jak zrozumieć i jak pomóc?”. Konferencja przebiegała wg planu: Panel I: Wczesna interwencja, diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Panel II: Wieloaspektowe formy pomocy terapeutycznej w edukacji dziecka. Panel III: Promowanie systemowych działań o charakterze edukacyjno-terapeutycznym dla placówek oświatowych oraz wsparcie na kolejnych szczeblach edukacyjnych dziecka. Małgorzata Świerkula – psycholog kliniczny, pedagog specjalny, terapeuta, dyrektor ds. integracji…

Więcej…

Nie bądź zielony w temacie autyzmu, 2 kwietnia bądź niebieski!- Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

Dziś obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu obchodzony każdego roku 2 kwietnia z inicjatywy Kataru w osobie Jej Wysokości Mozah, małżonki emira Hamada ibn Chalifa as-Sani, popartej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ rezolucją z 18 grudnia 2007 (A/RES/62/139) i opublikowaną 21 stycznia 2008 roku. Takie inicjatywy mają na celu podnoszenie świadomości społecznej na temat dziecięcego autyzmu. Obchody Dnia są też okazją do międzynarodowej współpracy w tej dziedzinie, do wspólnego rozpatrywania szczególnych potrzeb osób dotkniętych autyzmem. W swoim przesłaniu z 2 kwietnia 2012…

Więcej…

„Idą dzieci parami, tupią głośno nóżkami..” – czyli kilka słów o logorytmice w pracy z dzieckiem.

W dzisiejszych czasach co raz więcej dzieci to dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Jak w przyjemny i łatwy sposób wspomagać rozwój naszych pociech? Sposobów i metod jest  tyle ilu nauczycieli. Jedną z nich jest logorytmika. Polega na połączeniu terapii logopedycznej z rytmiką, tak aby oddziaływać na sferę słuchową, słuchowo-ruchową i ruchową dziecka. Elementy rytmiki zaczerpnięte są z koncepcji edukacji muzycznej metodą C. Orffa. Zgodnie z tą metodą słuch muzyczny dziecka jest stymulowany poprzez wspólne śpiewy, tanńce, grę na instrumentach oraz…

Więcej…

Komunikacja w oparciu o porozumienie bez przemocy (NVC)

POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY JEST ZAPOMNIANYM JĘZYKIEM LUDZKOŚCI – MOWĄ LUDZI, KTÓRZY TROSZCZĄ SIĘ O SIEBIE WZAJEMNIE I PRAGNĄŻYĆ W HARMONII. Doktor Marshall B. Rosenberg (prekursor NVC) jest psychologiem klinicystą, światowej klasy działaczem na rzecz pokoju i założycielem Ośrodkiem Porozumienia Bez Przemocy. Wychowany w niespokojnej dzielnicy, postanowił odkryć sposób mówienia, który sprzyjałby współczuciu i zapobiegał przemocy. Doktor Rosenberg pragnął upowszechnić na całym świecie, we wszystkich targanych wojną krajach, znajomość niezbędnych technik ułatwiających utrzymanie pokoju. Jego techniki NVC okazały się bardzo skutecznym…

Więcej…

Sztuko na pomoc !!! Czyli kilka słów o arteterapii

  Jestem nauczycielką. Jestem szkoleniowcem. Jestem też mamą. Ucząc dzieci,  młodzież, i dorosłych widzę jak wielką rolę w życiu człowieka odgrywa sztuka. Na każdym kroku widzę jej potrzebę. Codziennie. Człowiek już w pradawnych czasach malował na ścianach skalnych pierwsze malunki. Czy zastanawialiście się kiedyś po co?? Co kierowało twórcami malunków w jaskini Altamira koło Santander na północnym wybrzeżu Hiszpanii ? W swoich pracach przedstawiali przede wszystkim zwierzęta, czasem ludzi. Jedni badacze twierdzą, że była to chęć obrazowania otaczającego ich świata…

Więcej…