W środę, 8 kwietnia, członkowie Zespołu Centrum Szkoleń Cognitus mieli przyjemność wziąć udział w Konferencji na temat problemów dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi „Autyzm- jak zrozumieć i jak pomóc?”.
Konferencja przebiegała wg planu:
Panel I: Wczesna interwencja, diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka.
Panel II: Wieloaspektowe formy pomocy terapeutycznej w edukacji dziecka.
Panel III: Promowanie systemowych działań o charakterze edukacyjno-terapeutycznym dla placówek oświatowych oraz wsparcie na kolejnych szczeblach edukacyjnych dziecka.
Małgorzata Świerkula – psycholog kliniczny, pedagog specjalny, terapeuta, dyrektor ds. integracji w Fundacji Ala ma kota powitała wszystkich uczestników konferencji.
Panel I poświęcony był tematyce związanej z diagnostyką całościowych zaburzeń rozwoju i dostępności narzędzi diagnostycznych oraz znaczenia badań przesiewowych. Poprowadziła go Pani mgr Iwona Zych - psycholog dziecięcy, pedagog, terapeuta w przedszkolach Ala ma Kota.
Panel II omawiał kompleksową opiekę wielospecjalistyczną. Mgr Eliza Lorenc- Handerek skupiła się przede wszystkim na dostępności do środków terapeutycznych, programach terapeutycznych dla Dzieci z całościowymi zaburzeniami w rozwoju oraz na opiece i możliwości realizacji terapii w grupie rówieśniczej.
Bardzo ciekawe były świadectwa rodziców dzieci – wypowiadała się mama dziesięcioletniej Wiktorii. Opowiadała o trudach jakie napotyka w codziennej opiece nad dziećmi, o wciąż utrzymujących się stereotypach na temat autyzmu i zaburzeń z nim powiązanych.
Ostatni III Panel dotyczył roli ośrodków wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Poruszone zostały aspekty pojawiających się barier w dostępie do powszechnej edukacji osób z całościowymi zaburzeniami rozwoju.
Podczas Konferencji mieliśmy okazję wspólnie porozmawiać o tym jak obalić mity o autyzmie i dlaczego warto to robić. Wskazywaliśmy rozwojowe i edukacyjne perspektywy dla dzieci dotkniętych całościowymi zaburzeniami rozwojowymi. Mówiliśmy o tym jak ważna jest wczesna diagnoza. Jak przebiega proces diagnostyczny i jak trudnym jest czasem i dla osoby diagnozującej i dla dziecka i oczywiście jego rodziców. Zastanawialiśmy się również jak przetrwać wspólnie ten czas oczekiwania.
Ze swojej strony zachęcam każdego do udziału w konferencjach naukowych, wszelkiego rodzaju szkoleniach - gdzie nie tylko możemy zdobyć nowe, cenne informacje ale i zasięgnąć opinii, wyrazić swoje zdanie i spojrzeć na wiele spraw z innej strony. Otwórzmy się na wiedzę.
Zgodnie z maksymą rzymskiego poety Marcjalisa "Człowiek poczciwy przez całe życie się uczy".
Pozdrawiamy,
Zespół Cognitusa
M.S.