Program szkoleniowy został stworzony z myślą o pedagogach, terapeutach, którzy chcieliby wzbogacić swój warsztat pracy o nowe rozwiązania wspierające rozwój umiejętności grafomotorycznych dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym.
Program zakłada przeprowadzenie szkoleń w wymiarze 30 godzin całkowicie za darmo!
Szkolenia realizowane w formie online -25 h i stacjonarnie 5 h (w tym egzamin)
Po zrealizowaniu szkoleń Uczestnik otrzymuje certyfikat „Terapeuty ręki” oraz w profesjonalny sposób poszerza swój warsztat terapeutyczny.
Cele szkoleń:
1.Poznanie szerokiego zakresu możliwości pracy z dzieckiem wymagającym wsparcia pedagogicznego rozumianego całościowo.
- Zrozumienie zależności pomiędzy czuciem a motoryką w rozwoju dzieci
- Zapoznanie uczestników z wybranymi metodami terapii ręki i stopy
- Zapoznanie pedagoga z kompleksowym programem wsparcia dziecka na różnych etapach jego rozwoju.
- Zdobycie przez uczestników praktycznych umiejętności wspomagania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi za pomocą ćwiczeń (np. arteterapeutycznych, ruchowych)
- Zaznajomienie uczestników z szeroko pojętym tematem terapii ręki i wspomagania pisania przy użyciu metod arteterapeutycznych
Tematyka szkoleń:
1.Etapy rozwoju motorycznego i funkcjonalnego kończyny górnej – aspekt pedagogiczny
– Zarys anatomii i fizjologii ręki – Kontrola posturalna a funkcje ręki
– Etapy rozwoju motorycznego dziecka
– Korzyści jakie daje terapia ręki.
2. Diagnoza umiejętności grafomotorycznych dzieci
– Diagnostyka. Zakresy ruchu, siła mięśniowa
– Arkusze klinicznej obserwacji, ocena/ zdolności ruchowych, napięcia mięśni, integracji odruchów, chwytu i innych
– Proces diagnozy –kliniczna obserwacja /schemat,
– Reguły kreacji programu terapii
– Omówienie narzędzi diagnostycznych, diagnoza przesiewowa
– Studium przypadku – zdiagnozuj i zaplanuj.
3.Terapia ręki u dzieci z trudnościami rozwojowymi
– Analiza indywidualnego stylu pracy z dzieckiem
– Podstawowe zasady pracy z dziećmi z niepełnosprawnością ruchową i intelektualną
– Wskazówki terapeutyczne i programy działania dla dziecka z trudnościami
– Metodyka pracy z uczniem z dysgrafią
4.Od Pędzelka do literki- Pierwsze kroki w pracy z dzieckiem w trudnościami w pisaniu
– Ćwiczenia usprawniające zdolności grafomotoryczne dzieci.
– Technika wprowadzania liter w zabawie plastycznej.
– Wprowadzenie elementarnej umiejętności pisania.
– Rozwijanie u dzieci sprawności psychoruchowej:
5. Walizka terapeuty ręki – Praktyczny warsztat terapeuty ręki
– Ćwiczenia praktyczne w obszarze motoryki dużej, motoryki małej, grafomotoryki.
– Programy i pomoce edukacyjne – ocena ich efektywności podczas ulepszania małej motoryki
– Przykłady zabaw paluszkowych
– Literatura wspierająca w terapii ręki
– Ćwiczenia muzyczno-ruchowe
– Wybrane rodzaje zabaw towarzyszące terapii ręki małych dzieci
6.Terapia ręki w aspekcie Integracji Sensorycznej.
– Wpływ zintegrowanych układów zmysłowych na planowanie motoryczne
– Funkcjonowanie zmysłów w kontekście przetwarzania sensorycznego.
– Podstawowe struktury OUN zaangażowane w procesy percepcji zmysłowej i integracji sensorycznej w odniesieniu do małej motoryki wpływu na rozwój manualny i grafomotoryczny.
– Dysfunkcje procesów integracji sensorycznej oraz ich wpływ na rozwój manualny i grafomotoryczny
– Pomysły na ćwiczenia pobudzające prace wszystkich zmysłów w terapii ręki
Efekty kształcenia:
Nauczyciel-pedagog wzbogaca swoją wiedzę o holistyczne podejście do pracy z dzieckiem w aspekcie edukacyjno-poznawczym, uwzględniając potrzeby i możliwości dziecka.
Nauczyciel -pedagog zdobywa wiedzę z zakresu szerokiej metodologii badania procesów rozwojowych dziecka oraz wsparcia jego rozwoju na poszczególnych etapach jego życia.
Nauczyciel-pedagog zdobywa umiejętności korygowania nieprawidłowego chwytu pisarskiego poprzez pracę z całym ciałem dziecka, budując właściwą stabilizację oraz usprawniając rękę dziecka
Nauczyciel-pedagog nabywa umiejętności praktycznego i warsztatowego wsparcia dziecka w procesie rozwoju.
Nauczyciel-pedagog uzyskuje przygotowanie do podjęcia całościowej pracy z dzieckiem i praktycznego wykorzystania poznanych metod.
Placówka otrzymuje certyfikat – „Placówka wspierająca rozwój dziecka. Placówka z pasją”
W terminie od 7 września 2020 zapraszamy do udziału w szkoleniach placówki prywatne o charakterze edukacyjnym /pracodawca może zgłosić kadrę pedagogiczną, zespół pracowników na szkolenie/, indywidualne osoby pracujące w charakterze nauczycieli, pedagogów, terapeutów, logopedów, opiekunów oraz rodziców z terenu powiatu leszczyńskiego, woj. wielkopolskie. Uczestnik szkolenia zgodnie z wymogami powinien zamieszkiwać, uczyć się lub pracować na terenie powiatu leszczyńskiego.
W terminie od 15 września zapraszamy do udziału w szkoleniach osoby indywidualne zamieszkałe na terenie woj . podlaskiego /meldunek nie jest wymagany, należy wskazać adres pod którym uczestnik aktualnie przebywa/
Osoby z województwa podlaskiego mogą zgłosić się od razu na 3 szkolenia.
Jesteś zainteresowana/zainteresowany? Napisz maila i poproś o więcej informacji na adres instytut@cognitus,pl
Uczestnik uzyskuje wsparcie przy wypełnianiu dokumentacji.
Zgłoś się przez odpowiedni formularz znajdujący się w zakładce powiat leszczyński Powiat Leszczyński lub woj.podlaskie Województwo podlaskie
Uczestnik uzyskuje wsparcie przy wypełnianiu dokumentacji.