Specjalista ds. diagnozy i terapii we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka i rodziny ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju psychomotorycznego – woj. dolnośląskie

Współfinansowane szkolenie

Specjalista ds. diagnozy i terapii we wczesnym wspomaganiu rozwoju  dziecka i rodziny ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju psychomotorycznego

Szkolenie on-line (58 godzin)

Dla kogo

Projekt dedykowany jest logopedom i terapeutom  prowadzącym  własną działalność gospodarczą, na terenie województwa dolnośląskiego.

 

Uczestnik projektu bierze udział w 3 szkoleniach i uzyskuje tytuł Specjalisty ds. diagnozy i terapii we wczesnym wspomaganiu rozwoju  dziecka i rodziny ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju psychomotorycznego

 

SZKOLENIE I

WCZESNA INTERWENCJA LOGOPEDYCZNA DZIECKA Z DYSFUNKCJĄ NEUROMOTORYCZNĄ OD 0 DO 3 ROKU ŻYCIA – podejście interdyscyplinarne uwzględniające podstawy rozwoju psychologicznego

 

PROGRAM:

  1. Wywiad biologiczno-środowiskowy do wykrywania wczesnych uwarunkowań rozwoju mowy.
  2. Rozwój mowy, komunikacji językowej i funkcji słuchowych dziecka od 0 do 3 roku życia na tle rozwoju motorycznego. Bazowe umiejętności do komunikacji – jak programować terapię.
  3. Wczesna diagnoza psychologiczna w zakresie rozwoju psychoruchowego i jej komplementarność względem diagnozy neurologopedycznej. M-Chat jako narzędzie do wczesnego wykrywania zaburzeń ze spektrum autyzmu – wspólne narzędzie dla psychologa i neurologopedy.
  4. Diagnoza logopedyczna noworodka oraz niemowlęcia z uwzględnieniem rozwoju psychomotorycznego.
  5. Niemowlę u psychologa – po co Ona właściwie jest? Rola psychologa we wsparciu rodziców w procesie diagnostyczno – terapeutycznym dziecka z zaburzonym rozwojem psychoruchowym.
  6. Stymulacje ustno-twarzowe w zaburzonej, nieprawidłowej pracy okolicy oralnej – jak wspomagać? – przykłady kliniczne.
  7. Metody pracy logopedycznej z dzieckiem w wieku od 0 do 3 roku życia – doświadczenia własne w zakresie:
    - zmienionego, nieprawidłowego napięcia mięśniowego,
    - asymetrii ułożeniowej,
    - zespołami genetycznymi m.in. Zespołem Downa, Zespołem Wolfa-Hirschhorna,
    - nieprawidłowym ułożeniem narządów artykulacyjnych, m.in. języka z tendencją do międzyzębowości.
  1. Studia przypadków: analiza diagnozy, materiału filmowego i programu terapeutycznego dla konkretnego omawianego dziecka.
  2. Pozycjonowanie dziecka z dysfunkcją motoryczną w gabinecie psychologa i logopedy.

Czas trwania: 20 godzin

CELE SZKOLENIA:

- wdrożenie umiejętności przeprowadzenia interdyscyplinarnego wywiadu z rodzicami dziecka z wyzwaniami,

- zapoznanie Uczestników z etapami rozwoju mowy dziecka, jego prawidłowym rozwojem psychoruchowym i komunikacji,

- przedstawienie etapów pełnej diagnozy interdyscyplinarnej ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju psychomotorycznego,

- przekazanie umiejętności wdrożenia metod terapii pacjentów z dysfunkcją neuromotoryczną w kontekście rozwoju psychologiczno-emocjonalnego,

- pokazanie Uczestnikom możliwości przeprowadzenia pełnej diagnozy potrzeb komunikacyjnych na podstawie konkretnych przypadków pacjentów z wyzwaniami,

- przekazanie praktycznych umiejętności pozycjonowanie dziecka z wyzwaniami.

 

KORZYŚCI DLA UCZESTNIKÓW:

- zdobycie umiejętności przeprowadzenia pełnej diagnoza potrzeb komunikacyjnych dziecka z wyzwaniami rozwojowymi,

- umiejętność przeprowadzenia całościowego wywiadu biologiczno-środowiskowego,

- pozyskanie praktycznej umiejętności zaplanowania i wdrożenia technik stymulacji okolicy orofacjalnej,

- praktyczne kompetencje dotyczące pozycjonowania pacjenta z wyzwaniami,

- możliwość praktycznego zaprogramowania i wdrożenia procesu terapeutycznego w zakresie komunikacji ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb psychicznych dziecka.

Efekty kształcenia:

  1. Uczestnik zna zagadnienia teoretyczne dotyczące: mowy, komunikacji, rozwoju mowy dziecka, opóźnienia rozwoju mowy, zna przyczyny opóźnienia rozwoju mowy i potrafi różnicować opóźnienie z innymi zaburzeniami komunikacji.
  2. Uczestnik potrafi w praktyce odróżnić opóźnienie rozwoju mowy od innego zaburzenia komunikacji, zna symptomy opóźnienia rozwoju mowy, zna praktyczne metody terapii i potrafi prawidłowo postępować w przypadku dziecka z opóźnieniem rozwoju mowy.
  3. Uczestnik potrafi wdrożyć w praktykę podstawy teorii dotyczącej rozwoju komunikacyjno-psychologicznego dziecka.
  4. Uczestnik nabywa praktyczne kompetencje pozycjonowania dziecka.

 

Prowadzące:

Marcelina Przeździęk

Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunku pedagogika specjalna, specjalność logopedia. Ukończyła podyplomowe studia neurologopedyczne w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując jako neurologopeda w Polskim Towarzystwie Stwardnienia Rozsianego i Ośrodku Intensywnej Terapii Olinek. Obecnie pracuję na Oddziale Dziennej Rehabilitacji Neurologicznej Warszawskiego Szpitala dla Dzieci i w Instytucie Matki i Dziecka w Warszawie. Przeprowadziła ponad 300 godzin szkoleń.

 

Aneta Palica

Magister, neurologopeda, surdopedagog, terapeuta karmienia, specjalista wczesnej interwencji logopedycznej. Zajmuje się diagnozą i terapią dzieci z wyzwaniami (zespoły genetyczne, MPD, autyzm).

Prowadzi szkolenia z zakresu masażu logopedycznego oraz wczesnej interwencji logopedycznej. Ukończyła wiele kursów i szkoleń z obszaru wczesnej interwencji logopedycznej /innowacyjne metody elektrostymulacji w logopedii, masaż logopedyczny, kinesiotaping, terapię ręki i inne/

 

SZKOLENIE II

Diagnoza i terapia trudności w karmieniu dziecka od 0 do 6 roku życia – podejście uwzględniające aspekt psychologiczno-emocjonalny

 

  1. Rozwój funkcji pokarmowych od narodzin do 6 roku życia – podejście uwzględniające wsparcie psychologiczne.
  2. Usprawnianie, techniki prawidłowego sposobu podawania pokarmów dziecku u dziecka z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego.
  3. Rola logopedy i psychologa w diagnozie i terapii trudności w karmieniu małego dziecka.
  4. Dieta dziecka w aspekcie funkcji motorycznych i sensorycznych.
  5. Neofobia pokarmowa, a wybiórczość pokarmowa?
  6. Podejście responsywne w karmieniu – podstawowe założenia koncepcji.
  7. Wyzwania żywieniowe u dzieci z dysfunkcją neuromotoryczną. Jakie mamy możliwości? Karmienie alternatywne – bezpieczeństwo i funkcjonalność (sonda, peg).
  8. Praca z rodziną dziecka wymagającego wsparcia żywieniowego.

 

Czas trwania: 20 godzin

 

CELE:

- szerzenie wiedzy opartej na dowodach naukowych dotyczącej wytycznych żywieniowych w pediatrii,

- przedstawienie faz rozwoju pokarmowego dziecka od 0 do 6 roku zycia,

- określenie standardów żywieniowych na podstawie stanowiska Polskiej Akademii Nauka,

- przekazanie wiedzy z zakresu pełnej diagnozy potrzeb i możliwości żywieniowych dzieci ze szczególnym uwzględnieniem ich potrzeb psychofizycznych,

- przedstawienie alternatywnych sposobów podaży pokarmów: sonda nosowo-żołądkowa, gastrostomia odżywcza,

- przekazanie wiedzy na temat współczesnych metod pracy w przypadku neofobii pokarmowej i wybiórczości pokarmowej,

- pokazanie praktycznych wskazówek do pracy z pacjentem żywieniowym.

 

KORZYŚCI:

- uczestnik potrafi prawidłowo i całościowo zdiagnozować pacjenta po względem kompetencji pokarmowych z uwzględnieniem jego potrzeb psychofizycznych,

- uczestnik wie jakie istnieją możliwości karmienia alternatywnego i zna zasady ich wdrażania,

- uczestnik potrafi różnicować podstawowe jednostki zaburzeń w zakresie karmienia i jedzenia,

- uczestnik potrafi skutecznie pomoc pacjentom żywieniowym dopasowując metody i środki do potrzeb pacjenta, a zwłaszcza jego możliwości psychicznych,

- uczestnik potrafi pracować z całym systemem rodzinnym w zakresie trudności żywieniowych.

 

Efekty kształcenia:

  1. Uczestnik zna etapy komunikacji językowej dziecka w wieku od 0 do 6  roku życia. Etapy rozwoju funkcji pokarmowych. Odruchy z okolicy warg i  jamy ustnej.
  2. Uczestnik potrafi przeprowadzić diagnozę logopedyczną noworodka i niemowlęcia.
  3. Uczestnik posiada umiejętność nawiązania pozytywnego kontaktu z małym dzieckiem oraz jego rodziną, a także umiejętność współpracy ze środowiskiem innych specjalistów.
  4. Uczestnik zna podstawy teorii integracji sensorycznej i problemów zaburzeń sensorycznych u dzieci.

 

Prowadzące:

Aleksandra Kaczyńska

Pedagog specjalny, surdopedagog, terapeuta pedagogiczny, logopeda, neurologopeda, protetyk słuchu, terapeuta ręki. Ukończyła Akademię Pedagogiki Specjalnej im.M.Grzegorzewskiej w Warszawie, Uniwersytet SWPS, Policealne Studium Medyczne w Warszawie. Dodatkowo ukończyła

wiele kursów i szkoleń kwalifikacyjnych, dzięki czemu jest certyfikowanym terapeutą ręki, terapeutą widzenia, terapeutą taktylnym, diagnostą w zakresie dysleksji i trudności w uczeniu się, trenerem umiejętności społecznych, specjalistą od Alternatywnych i Wspomagających Metod Komunikacji, nauczycielem symultaniczno-sekwencyjnej metody nauki czytania, diagnostą pedagogicznym w zakresie Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego (APD), diagnostą Profilem Psychoedukacyjnym

Schoplera PEP-R, trenerem umiejętności karmienia. Ukończyła Kurs Metody Castillo Morales –Agrentina Cordoba (I i II Nivel), Terapeuta metody J.Brondo (Argentina–Cordoba). Przeprowadziła ponad 1000 godzin szkoleń.

 

Marcelina Przeździęk

Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunku pedagogika specjalna, specjalność logopedia. Ukończyła podyplomowe studia neurologopedyczne w Szkole Wyższej

Psychologii Społecznej. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując jako neurologopeda w Polskim Towarzystwie Stwardnienia Rozsianego i Ośrodku Intensywnej Terapii Olinek. Obecnie

pracuję na Oddziale Dziennej Rehabilitacji Neurologicznej Warszawskiego Szpitala dla Dzieci i w Instytucie Matki i Dziecka w Warszawie. Przeprowadziła ponad 500 godzin szkoleń.

 

SZKOLENIE III

 

INNOWACYJNE METODY TERAPII WE WCZESNYM WSPOMAGANIU ROZWOJU DZIECKA – podejście uwzględniające aspekt psychologiczno-logopedyczny

 

  1. Elektrostymulacja prądami TENS/EMS jako innowacyjna metoda wspomagająca terapię małego dziecka z dysfunkcją neuromotoryczną. Całościowy kurs diagnozy i terapii z uwzględnieniem aparatu ECOSTIM54/ECOSTIM100:
    - wprowadzenie do elektroterapii,
    - prądy TENS i EMS – wskazania i przeciwskazania,
    - wykorzystanie elektroterapii w zaburzeniach artykulacji, treningu karmienia, zaburzeniach sensorycznych, regulacji procesów ślinienie, dysfagii i innych,
    - łączenie metody elektrostymulacji z terapią bazową krok po kroku.
  1. Kinesiotaping logopedyczny od podstaw – podejście praktyczne. Całościowy kurs kinesiotapingu w ujęciu logopedyczno-psychologicznym:
    -wskazania do wprowadzenia metody kinesiotapingu logopedycznego,
    - przeciwskazania do terapii,
    - aplikacje korekcyjne, mięśniowe, limfatyczne,
    - wspomaganie terapii bazowej kinesiotapingiem logopedycznym.

Liczba godzin: 18.

 

Cele szkolenia:

  1. Przekazanie informacji dotyczących podstawowych terminologii obowiązujących w logopedii i psychologii rozwojowej względem rozwoju komunikacji językowej.
  2. Zapoznanie Uczestników z aktualną wiedza na temat opóźnionego rozwoju mowy.
  3. Zapoznanie Uczestników z przyczynami opóźnienia rozwoju mowy oraz różnicowanie opóźnienia z innymi zaburzeniami komunikacji.
  4. Zapoznanie Uczestników z metodami pracy i terapii dzieci z opóźnieniem rozwoju mowy.
  5. Przedstawienie strategii działania w ujęciu całościowym logopedyczno-psychologicznym.
  6. Zapoznanie Uczestników z bazą wiedzy na temat rozwoju psychomotorycznego i umiejętnością oceny tego rozwoju w kontekście pacjentów neurologicznych.
  7. Zapoznanie Uczestników z teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami profilaktyki logopedycznej ze szczególnym uwzględnieniem okresu ciążowo-okołoporodowego i rozwoju dziecka w pierwszym roku życia. Przedstawienie modelu diagnozy noworodka oraz metod i technik usprawniania logopedycznego dzieci z grupy ryzyka.

 

Efekty kształcenia:

  1. Uczestnik ocenia stan pacjenta, potrafi w sposób holistyczny spojrzeć na problemy dziecka.
  2. Uczestnik różnicuje zaburzenia komunikacji językowej w praktyce logopedycznej.
  3. Uczestnik planuje terapię dla pacjenta i dopasowuje częstotliwość użycia innowacyjnych metod.
  4. Uczestnik organizuje terapię logopedyczną zgodną z założeniami innowacyjnych metod.
  5. Uczestnik swobodnie porusza się w obszarze badań naukowych dotyczących wykorzystania innowacyjnych metod w terapii logopedycznej.
  6. Uczestnik dokonuje ewaluacji swoich działań terapeutycznych w zakresie elektrostymulacji i kinesiotapingu.

 

Prowadzące:

Aleksandra Kaczyńska

Pedagog specjalny, surdopedagog, terapeuta pedagogiczny, logopeda, neurologopeda, protetyk słuchu, terapeuta ręki. Ukończyła Akademię Pedagogiki Specjalnej im.M.Grzegorzewskiej w Warszawie, Uniwersytet SWPS, Policealne Studium Medyczne w Warszawie.. Dodatkowo ukończyła

wiele kursów i szkoleń kwalifikacyjnych, dzięki czemu jest certyfikowanym terapeutą ręki, terapeutą widzenia, terapeutą taktylnym, diagnostą w zakresie dysleksji i trudności w uczeniu się, trenerem umiejętności społecznych, specjalistą od Alternatywnych i Wspomagających Metod Komunikacji, nauczycielem symultaniczno-sekwencyjnej metody nauki czytania, diagnostą pedagogicznym w zakresie Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego (APD), diagnostą Profilem Psychoedukacyjnym

Schoplera PEP-R, trenerem umiejętności karmienia. Ukończyła Kurs Metody Castillo Morales – Agrentina Cordoba (I i II Nivel), Terapeuta metody J.Brondo (Argentina–Cordoba). Przeprowadziła ponad 1000 godzin szkoleń.

 

Ewa Wojewoda

Ukończyła Uniwersytet Medyczny w Białymstoku na kierunku Fizjoterapia (dyplomowany terapeuta manualny, terapeuta integracji sensorycznej). Specjalizuje się w pracy z dziećmi z zaburzeniami neurologicznymi, wykorzystując szeroką wiedzę zdobytą w czasie studiów, na licznych szkoleniach, kursach i pracy w Londynie. Zwolenniczka holistycznego podejścia do pacjenta uwzględniającego pomoc zarówno innych specjalistów, jak i zaangażowanie środowiska rodzinnego. Współpracuje

także z Fundacją Aktywnej Rehabilitacji oraz Centrum Terapeutycznym “Uniquecenter”. Na co dzień terapeuta w Centrum Diagnozy i Terapii Inicjatywa w Puławach”.

Ukończone kursy:

  • Kurs Kalteneborna i Evjentha UEX, OEX, UWS, OWS, AEX1, AEX2,AWS1,AWS2 -egzamin MT
  • Trening medyczny neurofunkcjonalny
  • Kurs Kinesiotapingu
  • Kurs FascialDistortion Model FDM
  • Kurs manipulacji krótkodźwigniowych Hartama
  • Kurs Dziecko Ryzyka - neurorozwojowa rehabilitacja niemowląt i dzieci
  • Integracja Sensoryczna
  • NDT Bobath (UK)
  • Kurs CNB BRONDO - rehabilitacja dzieci urodzonych przedwcześnie (Argentyna)
  • Ultrasonografia Narządu Ruchu - Wielkopolska Szkoła Diagnostyki Obrazowej
  • Techniki powięziowe i wisceralne.

Przeprowadziła ponad 1000 godzin szkoleniowych.

 

Rejestracja

    (*) oznacza pola, które muszą zostać wypełnione.

    Dane uczestnika:

    Imię (*)

    Nazwisko (*)

    Telefon (*)

    Adres email (*)

    Województwo (*)

    Miejsce pracy:

    Placówka (*)

    Stanowisko (*)

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb realizacji projektu i badania jakości po projekcie, oraz innych celów zgodnie z polityką prywatności. Wypełnienie obowiązku informacyjnego znajduje się na stronie Obowiązek informacyjny.

    Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji o nowych szkoleniach, projektach oraz wydarzeniach

    Wyrażam zgodę na wykorzystanie mojego wizerunku, w przypadku wzięcia udziału w projekcie, utrwalonego podczas projektu, zgodnie z zapisami Zgody na publikację wizerunku.

    Wyrażam zgodę na przekazanie danych niezbędnych do procesu rekrutacji podmiotowi trzeciemu w celu dokończenia procesu rekrutacyjnego.

     

    Uwaga: udział w bezpłatnym szkoleniu wymaga podpisania umowy pożyczki o dofinansowanie. Wszystkie informacje zostaną Państwu przedstawione w trakcie rekrutacji.