Kreatywne myślenie – jak rozwijać je wśród uczniów?

Umiejętność kreatywnego myślenia jest niezwykle przydatna. To dzięki niej łatwo jest nam się odnaleźć w każdej sytuacji, znaleźć szybkie rozwiązanie problemu czy też wyszukać sobie ciekawe zajęcie. Warto zdolność te rozwijać już od najmłodszych lat, czyli na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Zastanawiasz się, jak rozwijać kreatywne myślenie wśród uczniów? Poszukujesz sprawdzonych metod i technik, które Ci w tym pomogą? Zachęcamy więc do zapoznania się z naszym artykułem, w którym bliżej przyjrzymy się kreatywności.

Spis treści:

  1. Czym jest kreatywne myślenie?
  2. Co daje kreatywne myślenie?
  3. Jak rozwijać kreatywne myślenie wśród uczniów?
  4. Rozwiń kreatywne myślenie wśród swoich uczniów – najpopularniejsze metody

Czym jest kreatywne myślenie?

Kreatywne myślenie jest procesem umysłowym, który ma na celu powstawanie nowych idei, skojarzeń czy powiązań z istniejącymi już koncepcjami. Ten sposób myślenia prowadzi do uzyskania oryginalnych i praktycznych rozwiązań. Jest to umiejętność efektywnego i nieszablonowego radzenia sobie z rozmaitymi zadaniami – od bardzo prostych problemów aż po te najbardziej skomplikowane. Osoby posługujące się kreatywnym myśleniem to zatem te, które potrafią swoją wiedzę oraz umiejętności wykorzystać w swoich codziennych aktywnościach. Wyzwaniem może być np. pokrojenie chleba bez noża czy narysowanie koła bez cyrkla – osoba o rozwiniętej kreatywności z pewnością sobie poradzi z tymi zadaniami.

Co daje kreatywne myślenie?

Kreatywne myślenie i umiejętne stosowanie go w praktyce, niesie za sobą wiele korzyści. Przede wszystkim pozwala na patrzenie na zaistniały problem z różnych punktów widzenia. Dzięki temu coś, co na pierwszy rzut oka wydaje się czymś, z czym ciężko sobie poradzić, z innej perspektywy nabierze zupełnie innego wymiaru. Wówczas sytuacja może okazać się niezwykle prosta do rozwiązania. Jest to w dużej mierze zasługa tego, że osoby kreatywne bez problemu wychodzą poza schematy i utarte ramy. Rozwijanie kreatywności pozwala na coraz to większą giętkość myślenia oraz umiejętność poszukiwania nowych, nieszablonowych rozwiązań. Umiejętności te przydają się wszędzie – w szkole, w pracy czy też w domu podczas wykonywania rozmaitych czynności. Sprawdzają się także w sytuacjach ekstremalnych, gdy np. podczas dalekiej podróży rozładuje Ci się telefon.

Jak rozwijać kreatywne myślenie wśród uczniów?

Małe dzieci są z natury kreatywne. To daje im możliwość uczestniczenia w różnorodnych zabawach i aktywnościach. Lalki i pluszaki mówią ludzkim głosem, plastelina zamienia się w motyla, a na pustej kartce papieru pojawia się przepiękna tęcza. To wszystko jest zasługą kreatywnego myślenia, które towarzyszy nam niemal od samego początku. Jednak z wiekiem umiejętność ta ustępuje innym, równie ważnym. Warto jednak kształcić ją już na najwcześniejszym etapie. Dobrze jest mieć na uwadze fakt, iż twórcze myślenie jako element inicjatywności i przedsiębiorczości należy do grupy kompetencji kluczowych. Nauczanie ich jest zawarte w podstawie programowej szkół podstawowych i ponadpodstawowych na mocy rekomendacji Parlamentu Europejskiego. We współczesnym świecie umiejętność ta jest niezwykle ważna, gdyż niesie ze sobą ogromne możliwości rozwoju kariery zawodowej.

Jak zatem rozwijać kreatywne myślenie? Dużo zależy tutaj od postawy samego nauczyciela. Twórczy pedagog to taki, który pobudza ciekawość uczniów, dostarcza im wiedzę, aby samodzielnie ją przetwarzali i przyswajali. Powinien angażować młodych ludzi i zachęcać do samodzielnego myślenia i aktywnego poszukiwania najlepszych rozwiązań. Kluczową kwestią jest tutaj udzielane przez niego wsparcie – to dzięki niemu dziecko, przy odpowiednim ukierunkowaniu, samodzielnie rozwiązuje zaistniały problem. Dzięki temu wzrasta jego samoocena i motywacja do dalszego uczenia się.

Rozwiń kreatywne myślenie wśród swoich uczniów – najpopularniejsze metody

Już wiesz, jak ważne i konieczne jest rozwijanie kreatywnego myślenia wśród młodych ludzi. Z jakich metod i technik najlepiej przy tym skorzystać?

Mapa myśli

Mechanizm jej działania opiera się na skojarzeniach języka z obrazem. Symboliczne rysunki i krótkie hasła przedstawione w graficznej formie drzewka stanowią kompendium wiedzy na dany temat. Takie sporządzanie notatek, zwłaszcza samodzielnie, jest dla uczniów ciekawsze i bardziej angażujące niż zapisywanie bloków tekstu. Hasła zapisane na mapie myśli działają na pamięć jak tzw. kotwice – przywołują ciąg skojarzeń związanych z tych obszarem. Nauczyciel może wykorzystać tę technikę jako formę pracy na zajęciach dydaktycznych lub tez jako element pacy domowej.

Flipped Classroom, czyli odwrócona lekcja

Ta metoda nauczania zakłada odwrotną kolejność czynności podejmowanych w celu opanowania przez uczniów materiału danej lekcji. Wówczas cała praca rozpoczyna się w domu – zadaniem nauczyciela jest dostarczenie materiałów dydaktycznych, z którymi każdy uczeń powinien się zapoznać. Mogą to być wykład on-line, prezentacje, filmy edukacyjne lub artykuły. Na lekcji zagadnienie jest omawiane, a każdy z uczniów ma możliwość skonfrontowania zdobytej wiedzy z rzeczywistymi faktami.

Chcesz poznać więcej metod, dzięki którym rozwiniesz kreatywność swoich uczniów. Zapraszamy zatem do zapoznania się z naszą ofertą. Dostępne są tam szkolenia dla nauczycieli związane z różnorodną tematyką – z pewnością więc znajdziesz coś dla siebie.

Udostępnij: