Jak rozwijać inteligencję emocjonalną u uczniów?

Udostępnij:

Dziecko spędza w szkole znaczącą część swojego dnia. Choć wiele osób uważa, że od wychowywania są tylko rodzice, zaznaczyć trzeba, że również pedagog ma bardzo duży wpływ na rozwój dziecka, jego zachowanie oraz kształtowanie się – również pod względem emocjonalnym. To dlatego każdy uczeń wymaga zrozumienia, ale i wsparcia w wielu aspektach. Dojrzewanie wcale nie jest takie łatwe i dobrze jest mieć obok siebie kogoś, kto pomoże przejść przez to w miarę bezboleśnie. To dlatego podpowiadamy, w jaki sposób bezpiecznie i efektywnie rozwijać inteligencję emocjonalną u uczniów.

Spis treści:

  1. Radzenie sobie z emocjami to podstawa
  2. Pochwały i zadowolenie z dokonywanych postępów
  3. Jak spokojnie przeżywać porażki?
  4. Rozmowa o odczuciach

Radzenie sobie z emocjami to podstawa

Jedną z najważniejszych lekcji, jaką musi przerobić każdy człowiek, aby prawidłowo funkcjonować w społeczeństwie, jest lekcja z własnych emocji i umiejętnego radzenia sobie z nimi. Nigdy nie da się całkowicie wykluczyć sytuacji stresowych czy pełnych sprzecznych uczuć. Można jednak nauczyć się nad nimi panować i prawidłowo je odczytywać. Im szybciej osiągnie się taką umiejętność, tym lepiej. To dlatego rozwój inteligencji emocjonalnej każdego ucznia jest aż tak ważny i warto wiedzieć, w jaki sposób go wspierać.

Pochwały i zadowolenie z dokonywanych postępów

Każdy lubi być chwalony i czuje się doceniany, gdy ktoś podkreśla jego umiejętności. To dlatego doświadczony pedagog wie, że uczeń powinien być chwalony za każdy dokonany postęp, niezależnie od tego, jak wiele czasu mu to zajmie. Każdy uczy się i rozwija indywidualnie, a więc warto odrzucić utarte schematy i podkreślać każdy krok naprzód. Pozytywne adnotacje osiągną lepsze rezultaty, niż negatywne uwagi, których i tak dzieci słyszą w ciągu dnia zbyt wiele.

Poznaj sposoby na rozwój inteligencji emocjonalnej u dzieci. Sprawdź nasze szkolenia certyfikowane dla nauczycieli.

Jak spokojnie przeżywać porażki?

Porażki i niepowodzenia przydarzają się każdemu. Ważne jest jednak to, aby umieć prawidłowo na nie reagować, a niestety wiele nawet dorosłych osób całkowicie sobie z tym nie radzi. To dlatego z uczniem warto sporo rozmawiać i poruszać nawet niewygodne tematy, tłumacząc, że z każdej porażki wychodzi się silniejszym i z cenną lekcją na przyszłość.

Rozmowa o odczuciach

Pedagog powinien także pytać swoich uczniów o ich odczucia dotyczące sytuacji, które mają miejsce na przykład w klasie. Dzięki temu okazuje się szacunek do różnych poglądów i zapewnia się dziecku swobodę wypowiedzi oraz przekazywania swoich uczuć.