Pięć objawów zaburzeń z zakresu integracji sensorycznej

Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej są postrzegane jako nieposłuszne lub niegrzecznej. Prawda jest jednak taka, że ich zachowanie nie jest do końca zależne od nich. Wynika bowiem z niewłaściwego przetwarzania bodźców sensorycznych. Staje się to coraz bardziej powszechnym zjawiskiem. Co w takim razie powinno nas zaniepokoić w zachowaniu dziecka i skłonić do konsultacji z terapeutą SI? Poniżej podam pięć objawów mogących sugerować obecność zaburzeń integracji sensorycznej:

  1. Nadwrażliwość w obrębie różnych zmysłów –np.

- nie chce jeść posiłków, ma wybiórczość pokarmową, więc ich jadłospis ogranicza się do niewielkiej liczby produktów;

- nie lubi niektórych ubrań, faktur, narzeka na metki, prosi żeby je wycinać,

- nie lubi słuchać muzyki, denerwują go niektóre dźwięki, odnosimy wrażenie, że słyszy dźwięki, na które my nie zwracamy uwagi,

- ma chorobę lokomocyjną, nie lubi huśtawek lub karuzeli, unika wchodzenia po schodach,

- nie lubi czesania, obcinania paznokci, mycia głowy, twarzy;

- nie lubi mieć brudnych rąk, nóg, nie bawi się farbami, piaskiem

  1. Podwrażliwość w obrębie różnych zmysłów, np.

- nie zauważa, że zostało dotknięte, że się przewróciło, ubrudziło,

- często kogoś popycha, gryzie, szczypie,

- potrzebuje silnego przytulania, samo mocno przytula,

- kręci się na karuzeli bardzo długo, nie czuje się niekomfortowo,

- samo wprawia się w ruch, kręcąc się wokół własnej osi,

- lubi wszystkiego dotykać, wkłada różne rzeczy do buzi;

  1. Wydaje się niezgrabne i niezdarne, można odnieść wrażenie, że cały czas się przewraca lub potyka,
  2. Szybko się męczy, niechętnie wykonuje zadania ruchowe, unika jeżdżenia na rowerze, hulajnodze, prezentuje nieprawidłową postawę przy stole/biurku, niestarannie pisze,
  3. Ma problemy z emocjami, reaguje nieadekwatnie do zaistniałej sytuacji, często się denerwuje, płacze, złości i trudno jest je uspokoić.

Jeśli wystąpi choć jeden z tych problemów warto udać się na konsultację z terapeutą integracji sensorycznej. Nie każde dziecko, które tak się zachowuje ma zaburzenia SI. Jednak wywiad, obserwacja oraz testy przeprowadzane przez terapeutą dadzą nam odpowiedź w tym zakresie oraz zestaw zadań/ćwiczeń, które można wykonywać samemu w domu.

Autor: Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz