Współfinansowane szkolenie
Specjalista ds. diagnozy i terapii we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka i rodziny ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju psychomotorycznego
Szkolenie on-line (58 godzin)
Dla kogo
Projekt dedykowany jest logopedom i terapeutom prowadzącym własną działalność gospodarczą, na terenie województwa lubelskiego.
Uczestnik projektu bierze udział w 3 szkoleniach i uzyskuje tytuł Specjalisty ds. diagnozy i terapii we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka i rodziny ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju psychomotorycznego
SZKOLENIE I
WCZESNA INTERWENCJA LOGOPEDYCZNA DZIECKA Z DYSFUNKCJĄ NEUROMOTORYCZNĄ OD 0 DO 3 ROKU ŻYCIA – podejście interdyscyplinarne uwzględniające podstawy rozwoju psychologicznego
PROGRAM:
- Wywiad biologiczno-środowiskowy do wykrywania wczesnych uwarunkowań rozwoju mowy.
- Rozwój mowy, komunikacji językowej i funkcji słuchowych dziecka od 0 do 3 roku życia na tle rozwoju motorycznego. Bazowe umiejętności do komunikacji – jak programować terapię.
- Wczesna diagnoza psychologiczna w zakresie rozwoju psychoruchowego i jej komplementarność względem diagnozy neurologopedycznej. M-Chat jako narzędzie do wczesnego wykrywania zaburzeń ze spektrum autyzmu – wspólne narzędzie dla psychologa i neurologopedy.
- Diagnoza logopedyczna noworodka oraz niemowlęcia z uwzględnieniem rozwoju psychomotorycznego.
- Niemowlę u psychologa – po co Ona właściwie jest? Rola psychologa we wsparciu rodziców w procesie diagnostyczno – terapeutycznym dziecka z zaburzonym rozwojem psychoruchowym.
- Stymulacje ustno-twarzowe w zaburzonej, nieprawidłowej pracy okolicy oralnej – jak wspomagać? – przykłady kliniczne.
- Metody pracy logopedycznej z dzieckiem w wieku od 0 do 3 roku życia – doświadczenia własne w zakresie:
- zmienionego, nieprawidłowego napięcia mięśniowego,
- asymetrii ułożeniowej,
- zespołami genetycznymi m.in. Zespołem Downa, Zespołem Wolfa-Hirschhorna,
- nieprawidłowym ułożeniem narządów artykulacyjnych, m.in. języka z tendencją do międzyzębowości.
- Studia przypadków: analiza diagnozy, materiału filmowego i programu terapeutycznego dla konkretnego omawianego dziecka.
- Pozycjonowanie dziecka z dysfunkcją motoryczną w gabinecie psychologa i logopedy.
Czas trwania: 20 godzin
CELE SZKOLENIA:
- wdrożenie umiejętności przeprowadzenia interdyscyplinarnego wywiadu z rodzicami dziecka z wyzwaniami,
- zapoznanie Uczestników z etapami rozwoju mowy dziecka, jego prawidłowym rozwojem psychoruchowym i komunikacji,
- przedstawienie etapów pełnej diagnozy interdyscyplinarnej ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju psychomotorycznego,
- przekazanie umiejętności wdrożenia metod terapii pacjentów z dysfunkcją neuromotoryczną w kontekście rozwoju psychologiczno-emocjonalnego,
- pokazanie Uczestnikom możliwości przeprowadzenia pełnej diagnozy potrzeb komunikacyjnych na podstawie konkretnych przypadków pacjentów z wyzwaniami,
- przekazanie praktycznych umiejętności pozycjonowanie dziecka z wyzwaniami.
KORZYŚCI DLA UCZESTNIKÓW:
- zdobycie umiejętności przeprowadzenia pełnej diagnoza potrzeb komunikacyjnych dziecka z wyzwaniami rozwojowymi,
- umiejętność przeprowadzenia całościowego wywiadu biologiczno-środowiskowego,
- pozyskanie praktycznej umiejętności zaplanowania i wdrożenia technik stymulacji okolicy orofacjalnej,
- praktyczne kompetencje dotyczące pozycjonowania pacjenta z wyzwaniami,
- możliwość praktycznego zaprogramowania i wdrożenia procesu terapeutycznego w zakresie komunikacji ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb psychicznych dziecka.
Efekty kształcenia:
- Uczestnik zna zagadnienia teoretyczne dotyczące: mowy, komunikacji, rozwoju mowy dziecka, opóźnienia rozwoju mowy, zna przyczyny opóźnienia rozwoju mowy i potrafi różnicować opóźnienie z innymi zaburzeniami komunikacji.
- Uczestnik potrafi w praktyce odróżnić opóźnienie rozwoju mowy od innego zaburzenia komunikacji, zna symptomy opóźnienia rozwoju mowy, zna praktyczne metody terapii i potrafi prawidłowo postępować w przypadku dziecka z opóźnieniem rozwoju mowy.
- Uczestnik potrafi wdrożyć w praktykę podstawy teorii dotyczącej rozwoju komunikacyjno-psychologicznego dziecka.
- Uczestnik nabywa praktyczne kompetencje pozycjonowania dziecka.
Prowadzące:
Marcelina Przeździęk
Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunku pedagogika specjalna, specjalność logopedia. Ukończyła podyplomowe studia neurologopedyczne w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując jako neurologopeda w Polskim Towarzystwie Stwardnienia Rozsianego i Ośrodku Intensywnej Terapii Olinek. Obecnie pracuję na Oddziale Dziennej Rehabilitacji Neurologicznej Warszawskiego Szpitala dla Dzieci i w Instytucie Matki i Dziecka w Warszawie. Przeprowadziła ponad 300 godzin szkoleń.
Aneta Palica
Magister, neurologopeda, surdopedagog, terapeuta karmienia, specjalista wczesnej interwencji logopedycznej. Zajmuje się diagnozą i terapią dzieci z wyzwaniami (zespoły genetyczne, MPD, autyzm).
Prowadzi szkolenia z zakresu masażu logopedycznego oraz wczesnej interwencji logopedycznej. Ukończyła wiele kursów i szkoleń z obszaru wczesnej interwencji logopedycznej /innowacyjne metody elektrostymulacji w logopedii, masaż logopedyczny, kinesiotaping, terapię ręki i inne/
SZKOLENIE II
Diagnoza i terapia trudności w karmieniu dziecka od 0 do 6 roku życia – podejście uwzględniające aspekt psychologiczno-emocjonalny
- Rozwój funkcji pokarmowych od narodzin do 6 roku życia – podejście uwzględniające wsparcie psychologiczne.
- Usprawnianie, techniki prawidłowego sposobu podawania pokarmów dziecku u dziecka z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego.
- Rola logopedy i psychologa w diagnozie i terapii trudności w karmieniu małego dziecka.
- Dieta dziecka w aspekcie funkcji motorycznych i sensorycznych.
- Neofobia pokarmowa, a wybiórczość pokarmowa?
- Podejście responsywne w karmieniu – podstawowe założenia koncepcji.
- Wyzwania żywieniowe u dzieci z dysfunkcją neuromotoryczną. Jakie mamy możliwości? Karmienie alternatywne – bezpieczeństwo i funkcjonalność (sonda, peg).
- Praca z rodziną dziecka wymagającego wsparcia żywieniowego.
Czas trwania: 20 godzin
CELE:
- szerzenie wiedzy opartej na dowodach naukowych dotyczącej wytycznych żywieniowych w pediatrii,
- przedstawienie faz rozwoju pokarmowego dziecka od 0 do 6 roku zycia,
- określenie standardów żywieniowych na podstawie stanowiska Polskiej Akademii Nauka,
- przekazanie wiedzy z zakresu pełnej diagnozy potrzeb i możliwości żywieniowych dzieci ze szczególnym uwzględnieniem ich potrzeb psychofizycznych,
- przedstawienie alternatywnych sposobów podaży pokarmów: sonda nosowo-żołądkowa, gastrostomia odżywcza,
- przekazanie wiedzy na temat współczesnych metod pracy w przypadku neofobii pokarmowej i wybiórczości pokarmowej,
- pokazanie praktycznych wskazówek do pracy z pacjentem żywieniowym.
KORZYŚCI:
- uczestnik potrafi prawidłowo i całościowo zdiagnozować pacjenta po względem kompetencji pokarmowych z uwzględnieniem jego potrzeb psychofizycznych,
- uczestnik wie jakie istnieją możliwości karmienia alternatywnego i zna zasady ich wdrażania,
- uczestnik potrafi różnicować podstawowe jednostki zaburzeń w zakresie karmienia i jedzenia,
- uczestnik potrafi skutecznie pomoc pacjentom żywieniowym dopasowując metody i środki do potrzeb pacjenta, a zwłaszcza jego możliwości psychicznych,
- uczestnik potrafi pracować z całym systemem rodzinnym w zakresie trudności żywieniowych.
Efekty kształcenia:
- Uczestnik zna etapy komunikacji językowej dziecka w wieku od 0 do 6 roku życia. Etapy rozwoju funkcji pokarmowych. Odruchy z okolicy warg i jamy ustnej.
- Uczestnik potrafi przeprowadzić diagnozę logopedyczną noworodka i niemowlęcia.
- Uczestnik posiada umiejętność nawiązania pozytywnego kontaktu z małym dzieckiem oraz jego rodziną, a także umiejętność współpracy ze środowiskiem innych specjalistów.
- Uczestnik zna podstawy teorii integracji sensorycznej i problemów zaburzeń sensorycznych u dzieci.
Prowadzące:
Aleksandra Kaczyńska
Pedagog specjalny, surdopedagog, terapeuta pedagogiczny, logopeda, neurologopeda, protetyk słuchu, terapeuta ręki. Ukończyła Akademię Pedagogiki Specjalnej im.M.Grzegorzewskiej w Warszawie, Uniwersytet SWPS, Policealne Studium Medyczne w Warszawie. Dodatkowo ukończyła
wiele kursów i szkoleń kwalifikacyjnych, dzięki czemu jest certyfikowanym terapeutą ręki, terapeutą widzenia, terapeutą taktylnym, diagnostą w zakresie dysleksji i trudności w uczeniu się, trenerem umiejętności społecznych, specjalistą od Alternatywnych i Wspomagających Metod Komunikacji, nauczycielem symultaniczno-sekwencyjnej metody nauki czytania, diagnostą pedagogicznym w zakresie Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego (APD), diagnostą Profilem Psychoedukacyjnym
Schoplera PEP-R, trenerem umiejętności karmienia. Ukończyła Kurs Metody Castillo Morales –Agrentina Cordoba (I i II Nivel), Terapeuta metody J.Brondo (Argentina–Cordoba). Przeprowadziła ponad 1000 godzin szkoleń.
Marcelina Przeździęk
Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunku pedagogika specjalna, specjalność logopedia. Ukończyła podyplomowe studia neurologopedyczne w Szkole Wyższej
Psychologii Społecznej. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując jako neurologopeda w Polskim Towarzystwie Stwardnienia Rozsianego i Ośrodku Intensywnej Terapii Olinek. Obecnie
pracuję na Oddziale Dziennej Rehabilitacji Neurologicznej Warszawskiego Szpitala dla Dzieci i w Instytucie Matki i Dziecka w Warszawie. Przeprowadziła ponad 500 godzin szkoleń.
SZKOLENIE III
INNOWACYJNE METODY TERAPII WE WCZESNYM WSPOMAGANIU ROZWOJU DZIECKA – podejście uwzględniające aspekt psychologiczno-logopedyczny
- Elektrostymulacja prądami TENS/EMS jako innowacyjna metoda wspomagająca terapię małego dziecka z dysfunkcją neuromotoryczną. Całościowy kurs diagnozy i terapii z uwzględnieniem aparatu ECOSTIM54/ECOSTIM100:
- wprowadzenie do elektroterapii,
- prądy TENS i EMS – wskazania i przeciwskazania,
- wykorzystanie elektroterapii w zaburzeniach artykulacji, treningu karmienia, zaburzeniach sensorycznych, regulacji procesów ślinienie, dysfagii i innych,
- łączenie metody elektrostymulacji z terapią bazową krok po kroku.
- Kinesiotaping logopedyczny od podstaw – podejście praktyczne. Całościowy kurs kinesiotapingu w ujęciu logopedyczno-psychologicznym:
-wskazania do wprowadzenia metody kinesiotapingu logopedycznego,
- przeciwskazania do terapii,
- aplikacje korekcyjne, mięśniowe, limfatyczne,
- wspomaganie terapii bazowej kinesiotapingiem logopedycznym.
Liczba godzin: 18.
Cele szkolenia:
- Przekazanie informacji dotyczących podstawowych terminologii obowiązujących w logopedii i psychologii rozwojowej względem rozwoju komunikacji językowej.
- Zapoznanie Uczestników z aktualną wiedza na temat opóźnionego rozwoju mowy.
- Zapoznanie Uczestników z przyczynami opóźnienia rozwoju mowy oraz różnicowanie opóźnienia z innymi zaburzeniami komunikacji.
- Zapoznanie Uczestników z metodami pracy i terapii dzieci z opóźnieniem rozwoju mowy.
- Przedstawienie strategii działania w ujęciu całościowym logopedyczno-psychologicznym.
- Zapoznanie Uczestników z bazą wiedzy na temat rozwoju psychomotorycznego i umiejętnością oceny tego rozwoju w kontekście pacjentów neurologicznych.
- Zapoznanie Uczestników z teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami profilaktyki logopedycznej ze szczególnym uwzględnieniem okresu ciążowo-okołoporodowego i rozwoju dziecka w pierwszym roku życia. Przedstawienie modelu diagnozy noworodka oraz metod i technik usprawniania logopedycznego dzieci z grupy ryzyka.
Efekty kształcenia:
- Uczestnik ocenia stan pacjenta, potrafi w sposób holistyczny spojrzeć na problemy dziecka.
- Uczestnik różnicuje zaburzenia komunikacji językowej w praktyce logopedycznej.
- Uczestnik planuje terapię dla pacjenta i dopasowuje częstotliwość użycia innowacyjnych metod.
- Uczestnik organizuje terapię logopedyczną zgodną z założeniami innowacyjnych metod.
- Uczestnik swobodnie porusza się w obszarze badań naukowych dotyczących wykorzystania innowacyjnych metod w terapii logopedycznej.
- Uczestnik dokonuje ewaluacji swoich działań terapeutycznych w zakresie elektrostymulacji i kinesiotapingu.
Prowadzące:
Aleksandra Kaczyńska
Pedagog specjalny, surdopedagog, terapeuta pedagogiczny, logopeda, neurologopeda, protetyk słuchu, terapeuta ręki. Ukończyła Akademię Pedagogiki Specjalnej im.M.Grzegorzewskiej w Warszawie, Uniwersytet SWPS, Policealne Studium Medyczne w Warszawie.. Dodatkowo ukończyła
wiele kursów i szkoleń kwalifikacyjnych, dzięki czemu jest certyfikowanym terapeutą ręki, terapeutą widzenia, terapeutą taktylnym, diagnostą w zakresie dysleksji i trudności w uczeniu się, trenerem umiejętności społecznych, specjalistą od Alternatywnych i Wspomagających Metod Komunikacji, nauczycielem symultaniczno-sekwencyjnej metody nauki czytania, diagnostą pedagogicznym w zakresie Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego (APD), diagnostą Profilem Psychoedukacyjnym
Schoplera PEP-R, trenerem umiejętności karmienia. Ukończyła Kurs Metody Castillo Morales – Agrentina Cordoba (I i II Nivel), Terapeuta metody J.Brondo (Argentina–Cordoba). Przeprowadziła ponad 1000 godzin szkoleń.
Ewa Wojewoda
Ukończyła Uniwersytet Medyczny w Białymstoku na kierunku Fizjoterapia (dyplomowany terapeuta manualny, terapeuta integracji sensorycznej). Specjalizuje się w pracy z dziećmi z zaburzeniami neurologicznymi, wykorzystując szeroką wiedzę zdobytą w czasie studiów, na licznych szkoleniach, kursach i pracy w Londynie. Zwolenniczka holistycznego podejścia do pacjenta uwzględniającego pomoc zarówno innych specjalistów, jak i zaangażowanie środowiska rodzinnego. Współpracuje
także z Fundacją Aktywnej Rehabilitacji oraz Centrum Terapeutycznym “Uniquecenter”. Na co dzień terapeuta w Centrum Diagnozy i Terapii Inicjatywa w Puławach”.
Ukończone kursy:
- Kurs Kalteneborna i Evjentha UEX, OEX, UWS, OWS, AEX1, AEX2,AWS1,AWS2 -egzamin MT
- Trening medyczny neurofunkcjonalny
- Kurs Kinesiotapingu
- Kurs FascialDistortion Model FDM
- Kurs manipulacji krótkodźwigniowych Hartama
- Kurs Dziecko Ryzyka - neurorozwojowa rehabilitacja niemowląt i dzieci
- Integracja Sensoryczna
- NDT Bobath (UK)
- Kurs CNB BRONDO - rehabilitacja dzieci urodzonych przedwcześnie (Argentyna)
- Ultrasonografia Narządu Ruchu - Wielkopolska Szkoła Diagnostyki Obrazowej
- Techniki powięziowe i wisceralne.
Przeprowadziła ponad 1000 godzin szkoleniowych.
Rejestracja
Uwaga: udział w bezpłatnym szkoleniu wymaga podpisania umowy pożyczki o dofinansowanie. Wszystkie informacje zostaną Państwu przedstawione w trakcie rekrutacji.