Gamifikacja w edukacji – co warto wiedzieć?

Granie w gry towarzyszy dzieciom już od pierwszych lat ich życia. Gry planszowe, karciane czy komputerowe uwielbiane są przez osoby w każdym wieku. Uwzględnione to zostało w nowoczesnych metodach nauczania – według pedagogów gamifikacja w edukacji to znakomity sposób na kształcenie dzieci. Na czym tak właściwie ona polega? Jak wdrożyć ją do swojej codziennej pracy i co jeszcze warto wiedzieć na temat tej metody? Przeczytaj nasz poniższy artykuł, a wszystko stanie się jasne!

Spis treści:

  1. Na czym polega gamifikacja w szkole?
  2. Gamifikacja w edukacji i płynące z niej korzyści
  3. Gamifikacja w edukacji – jak ją wprowadzić do swoich lekcji?
  4. O czym należy pamiętać, przygotowując grę edukacyjną?

Na czym polega gamifikacja w szkole?

Gamifikacja, znana także jako grywalizacja, to metoda, która polega na zastosowaniu w edukacji mechaniki gier. Jej celem jest zwiększenie zaangażowania uczniów podczas realizacji zadań. Pozwala na skuteczne motywowanie dzieci i młodzieży do uczenia się nawet tych rzeczy, które w ogólnym ujęciu traktowane są jako nudne i rutynowe. Mowa tu chociażby o nauce faktów historycznych, dat czy słówek z języka obcego. Jej zastosowanie opiera się na działaniu czynników motywacyjnych, jak np. rywalizacja, współpraca, zdobywanie punktów, przechodzenie na wyższy poziom. Gamifikacja w edukacji to coś, co wielu nauczycieli stosuje nawet nieświadomie, np. dzieląc klasę na zespoły podczas pracy nad projektem lub ważnym zadaniem. Jest to prosty sposób na uatrakcyjnienie lekcji oraz całego procesu edukacyjnego.

Warto wspomnieć, że grywalizacja ma o wiele szersze zastosowanie, np. w handlu, marketingu czy w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Korzyści wynikające z jej stosowania mają pozytywny wpływ na wiele aspektów życia.

Gamifikacja w edukacji i płynące z niej korzyści

Co sprawia, że gamifikacja w edukacji przynosi tak dobre efekty? Co powoduje, że dzieci tak chętnie uczestniczą w tego typu zajęciach i lekcjach? Elementy gier, które budzą zainteresowanie najmłodszych, uruchamiają tzw. zasadę 3xF: friends (przyjaciele), feedback (informacja zwrotna) oraz fun (zabawa). To właśnie te czynniki w naturalny sposób pojawiają się podczas grywalizacji, która opiera się na zabawie z innymi. Niesie to mnóstwo radości oraz pozytywnych odczuć, a także pobudza wewnętrzną motywację do nauki. Zastosowanie systemu punktacji ułatwia jasne określenie celów i umożliwia niemal natychmiastowe przekazanie uczniom informacji zwrotnej. Dzięki temu młody człowiek od razu wie, nad jakimi obszarami musi jeszcze popracować, a z którymi dobrze sobie radzi.

Wprowadzenie systemu nagród pozbawionych srogich kar zmniejsza lęk przed porażką – tym samym podświadomie zachęcając do nauki. Szkoła zatem przestaje się kojarzyć z miejscem, w którym nie ma miejsca na pomyłki i staje się przestrzenią, w której jest mnóstwo dobrej zabawy.

Gamifikacja w edukacji – jak ją wprowadzić do swoich lekcji?

Elementy grywalizacji z powodzeniem można wprowadzać na lekcjach każdego przedmiotu. Popularna jest gamifikacja na lekcjach matematyki, języka polskiego lub obcego, historii czy przyrody. Warto poznać kilka podstawowych wskazówek, które ułatwią wprowadzenie nowej metody. Oto one:

- jasne zasady – uczeń musi wiedzieć, za jakie działania otrzyma punkty,

- informacja zwrotna – uczestnik na koniec zabawy musi otrzymać informacje dotyczącego tego, co dotychczas udało mu się osiągnąć i nad czym jeszcze należy popracować,

- wyznaczony cel krótko- i długoterminowy – tylko wtedy uczniowie będą wiedzieli, jaki jest sens prowadzonych działań,

- zróżnicowane zadania – dobrane ćwiczenia powinny mieć różne stopnie trudności, dzięki czemu uczeń będzie mógł przechodzić na kolejne poziomy gry,

- wyzwania – warto pamiętać, że gamifikacja w szkole wymaga nieustannego stawiania przed dziećmi nowych wyzwań, gdyż tylko wtedy nie dojdzie do zahamowania zaangażowania i motywacji,

- system odznaczeń – znakomitą motywacją jest możliwość zdobywania kolejnych odznak,

- wspieranie motywacji – gra związana jest elementem rywalizacji. Zadaniem nauczyciela jest jednak jednoczesne wspieranie współpracy uczniów.

O czym należy pamiętać, przygotowując grę edukacyjną?

Scenariusz przygotowanych zajęć powinien być przede wszystkim interesujący dla uczestników. Projektując grę, należy dostosować ją do wieku, zainteresowań oraz możliwości członków grupy. Zadbaj o to, aby wygrana była w zasięgu każdego ucznia. Dobrym rozwiązaniem jest przypisanie uczestnikom konkretnych ról, w które wcielają się podczas gry. W ten sposób staną się twórcami opowieści, co wzmocni ich poczucie sprawczości i pobudzi naturalną kreatywność.

Fabuła gry powinna mieć pewne elementy zaskoczenia, które utrzymają zainteresowanie uczniów na wysokim poziomie. Ciekawą propozycją są tu np. zadania tajemnicze, których wykonanie „odblokowuje” przejście na dalszy etap gry.

Jeżeli chcesz poszerzyć swoją wiedzę dotyczącą gamifikacji w edukacji lub innego ważnego zagadnienia z obszaru Twojej pracy, zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą. Wśród naszych licznych propozycji szkoleń bez trudu znajdziesz interesujący Cię kurs dla nauczycieli.

Udostępnij: