Zwykłe i niezwykłe techniki plastyczne – czyli arteterapia od podstaw
Szkolenia dla nauczycieli, terapeutów, rodziców i wszystkich innych osób,którym sztuka jest bliska
Szkolenie przygotowane jest dla osób pracujących na co dzień z dziećmi w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach pomocy społecznej, ośrodkach rehabilitacji, świetlicach socjoterapeutycznych, warsztatach terapii zajęciowej
To kompendium wiedzy o arteterapii. Szkolenie daje uczestnikom możliwość poznania różnorodnych technik twórczości plastycznej, rozwinięcie własnej osobowości poprzez proces twórczy.
Oferuje bogaty zestaw pomysłów prac plastycznych nakierowanych na pobudzenie podstawowych zdolności i umiejętności twórczych dzieci.
Założeniem jest, by wiedza zdobyta podczas szkolenia stała się impulsem do poszukiwań ciekawych rozwiązań w pracy z dziećmi.
Podczas szkolenia zostanie wykorzystany zbiór autorskich pomysłów na prace bardzo proste i na te bardzo pracochłonne. To pomysły, które cieszą dzieci i inspirują nauczycieli.
W materiałach uczestnicy znajdą również propozycje ćwiczeń wykorzystujących rysunek, malarstwo, rzeźbę i inne techniki plastyczne, a także kilka przykładowych scenariuszy zajęć dla dzieci w różnym wieku możliwych do przeprowadzenia
Uczestnicy szkolenia zdobędą wiedzę w zakresie:
- Stwarzania możliwości własnych wypowiedzi za pomocą różnorodnych środków artystycznych.
- Podnoszenia poziomu samoakceptacji, zaufania oraz wzrost poczucia własnej wartości.
- Rozładowywania negatywnych napięć, emocji i agresji.
- Uaktywnienia i otwarcia się ucznia mającego problemy z nawiązywaniem kontaktów rówieśniczych.
- Zrozumienia istoty samodzielności i odpowiedzialności za wykonane zadanie.
- Wdrożenia w proces twórczy prac i przedmiotów praktycznych, potrzebnych i estetycznych.
- Wyznaczania celów / rola planowania w życiu.
- Budowania motywacji do aktywności.
- Rozbudzenia twórczej postawy wobec świata i siebie.
- Rozwijania zdolności poznawczych, obserwacji, myślenia i wyobraźni.
- Rozwijania praktycznych umiejętności i sprawności manualnych.
- Zachęcania do ekspresji twórczej.
- Obniżania napięć nerwowych, relaksowanie, wyciszenie.
- Doskonalenia kontroli nad własnymi ruchami.
- Kształcenia percepcji wzrokowo-ruchowej.
- Pobudzania rozwoju motoryki.
- Wzbogacania słownictwa.
- Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień plastycznych.
- Zwiększania poczucia bezpieczeństwa w grupie.
- Kształtowanie wrażliwości na potrzeby środowiska — wykorzystanie surowców wtórnych jako możliwości ochrony środowiska.
- Wydłużania okresu koncentracji uwagi.
- Wyrównywania braków i ograniczeń psychofizycznych.
- Rozwijania własnej kreatywności.
- Leczenia oraz zapobieganie pogłębianiu się istniejących stanów chorobowych.
- Uwolnienia od przykrych wspomnień i niepokojów.
- Aktywowania sfery komunikacji niewerbalnej.
- Pobudzenia sensoryczno – wielozmysłowego postrzegania świata.
Cz. I. Teoretyczna -Podstawowe informacje o terapii sztuką (krótki wstęp do Arteterapii)
- Czym jest arteterapia i jak może zostać wykorzystana w procesie nauczania i wychowania?
Terapia sztuką ma swój początek w psychoanalizie. Omówione zostaną podłoża neuropsychologiczne zastosowania poszczególnych metod arteterapii. Wybór określonej metody twórczej, może być pierwszą ważną wskazówką do rozwikłania problemu dziecka. Uczestnicy poznają sposoby dobierania metod do w arteterapii. Na przykład obraz namalowany przy użyciu wielu kolorów farb ma zupełnie inne znaczenie niż delikatny szkic wykonany ołówkiem. Na podstawie tego etapu twórczości mogą być wyciągane wnioski na temat emocjonalności dziecka i sposobu, w jaki postrzega ono siebie. Szkolenie oferuje wiedzę z zakresu prawidłowej oceny powstałych prac oraz przebiegu procesu twórczego.
- Podstawowe wskazówki
– ZASADY PROCESU ARTETERAPEUTYCZNEGO:
* dobrowolność uczestnictwa w zajęciach i decydowanie dziecka o swojej aktywności w proponowanych ćwiczeniach,
* dwupoziomowa komunikacja polegająca na porozumiewaniu się w sferze werbalnej i niewerbalnej,
* wyrażanie emocji ujawniających uczucia,
* sprzeciw wobec rywalizacji w grupie,
* stosowanie różnorodnych środków oddziaływań (światło, dźwięk, muzyka),
* zasada „tu i teraz” podkreślająca wagę doznań doświadczanych podczas zajęć.– METODY PRACY:
* objaśnienie
* pokaz
* burza mózgów
* pogadanka
* drama
* metoda praktycznego działania
* relaksacja
* metoda Denissona
- Terapeutyczne funkcje prac plastycznych
Cz. II. Praktyczna- Sposoby wykorzystania różnorodnych materiałów w działalności plastycznej m.in., drobnej pasmanterii, papieru kolorowego, bibuły i krepiny, kredek, confetti, nieprzetworzonych produktów spożywczych i innych (omówione i pokazane zostaną wszystkie wymienione techniki, a wybrane zagadnienia plastyczne zostaną również przećwiczone przez uczestników).
- Mandala
- relaksacyjne prace arteterapeutyczne
- proste i ciekawe techniki plastyczne- autoportrety, malowanie słomkami, odciski palców, liści, monotypia
- najciekawsze techniki malarskie
- sztuka świata- afrykańskie malunki, indiański pióropusz, rzymska mozaika
- kolaż, rzeźba i efekty specjalne- kolaż z papieru, plecionki ze słomek,rzeźby z papieru
- plastyka ekologicznie- recykling w sztuce
- plastyka z dramą- maski, kukiełki, pacynki
Po ukończeniu zajęć uczestnik powinien:
- być obeznany z różnymi technikami wykonywania prac plastycznych
wzbogacić swoje doświadczenia plastyczne
posiadać wiedzę z zakresu wykorzystania sztuki jako terapii na zajęciach przedszkolnych
wykazywać umiejętności wykonania omawianych sztuk plastycznych
Mgr Małgorzata Kowalska- Absolwentka Biologii i Pedagogiki SGGW. Miłośniczka sztuki i twórczości Gustawa Klimta. Pedagog z doświadczeniem w pracy w szkole, świetlicy szkolnej oraz w przedszkolu. Prowadząca zajęcia dodatkowe z malarstwa w Powiatowym Domu Kultury w Przysusze.
Cena za kurs: 220zł od osoby
Czas trwania: 8h dydaktycznych
Terminy szkoleń:
Jeśli nie widzisz terminu, który Ci odpowiada, wyślij do nas swoją propozycję.