Odbiorcy: Logopedzi, pedagodzy specjalni, psycholodzy, terapeuci autyzmu, terapeuci zajęciowi, nauczyciele przedszkoli i szkół integracyjnych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, rodzice dzieci z problemami w komunikacji.
Opis: Na szkoleniu dowiesz się jak wprowadzać komunikację alternatywną i wspomagającą, jak tworzyć tablice komunikacyjne kontekstowe, uczestnictwa, jak stworzyć perfekcyjną książkę, czyli pomoc osobistą dziecka, dzięki której w sposób funkcjonalny będzie mogło komunikować się z otoczeniem. Uzyskasz informacje, czym są nowe technologie i jak je możemy wykorzystać w pracy z komunikacją alternatywną i wspomagającą. Zapoznasz się z techniką czytania uczestniczącego. Poznasz strategie wizualne, które możesz wprowadzić w pracy indywidualnej oraz grupowej.
Cele: Przekazanie podstaw teoretycznej i praktycznej wiedzy wprowadzania metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej w pracy z osobami z problemami w komunikacji.
Szkolenie stacjonarne z zakresu komunikacji alternatywnej i wspomagającej pt. „Warsztat pracy terapeuty AAC” to doskonały sposób na podnoszenie kwalifikacji z tego zakresu. Dowiesz się, czym jest AAC i jak może wspomóc dziecko, bądź osobę dorosłą w rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych. Szkolenie pomoże ci znaleźć odpowiedź jak zacząć wprowadzać komunikację alternatywną i wspomagającą.
Program szkolenia:
- Brak możliwości porozumiewania i co dalej.
- AAC, czyli co?
- Czynniki warunkujące prawidłową komunikację z dzieckiem używającym AAC.
- Od czego zacząć wprowadzać AAC?
- Przykłady pomocy AAC, czyli pomoce oparte na niskiej technologii. Propozycje rozwiązań dostosowane do użytkownika AAC. Pomoce oparte na wysokiej technologii, czyli co jest dostępne na rynku – przegląd.
- Oprogramowania wspomagające komunikację, czyli jakie?
- Urządzenia zastępujące mysz komputerową; czy też zabawki przystosowane do pracy ze switchami (przyciskami).
- Urządzenia do sterowania wzrokiem oraz oprogramowania, czyli wszystko o eyetrackingu.
- Komunikatory - przegląd dostępnych na rynku i tworzenie sytuacji komunikacyjnych z użyciem komunikatorów.
- Plany dnia i aktywności, ścianka komunikacyjna - propozycje rozwiązań.
- Osobisty słownik do porozumiewania. Praktyczne wskazówki i zasady tworzenia KSIĄŻKI OSOBISTEJ. Dobór słownictwa. Najczęstsze błędy dot. pomocy osobistej.
- Zasady i istota techniki czytania uczestniczącego: przegląd dostępnych na rynku książek do czytania uczestniczącego; książki autorstwa własnego.
Materiały szkoleniowe: Każdy uczestnik otrzymuje dostęp do pakietu materiałów szkoleniowych w postaci linków do dysku google, pomoce w PDF (autorskie kwestionariusze dotyczące słownictwa potrzebnego do stworzenia książki osobistej, przykładowe strategie wizualne np. ciągi czynności, znaki graficzne do planu aktywności, harmonogramy, tablice komunikacyjne, książki do czytania uczestniczącego itp.).
📃Uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia. Zaświadczenie spełnia wymogi par. 23 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z dnia 6 czerwca 2019 r.).
Prowadząca: Joanna Pachutko - Pedagog specjalny, arteterapeuta, logopeda, terapeuta komunikacji alternatywnej i wspomagającej, terapeuta zajęciowy, terapeuta integracji bilateralnej, terapeuta ręki. Od 13 lat związana jest z publiczną oświatą, pracując w Specjalnym Ośrodku Szkolno-wychowawczym nr 1 w Suwałkach. Założycielka Centrum Edukacji i Komunikacji w Suwałkach. Ukończyła Akademię Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Policealne Studium Medyczne w Suwałkach. Współpracująca i mająca pod opieką placówki w Polsce, prowadząca szkolenia i superwizje dla nauczycieli, terapeutów we wdrażaniu metod komunikacji alternatywnych i wspomagających na terenie placówek. Od wielu lat pracuje z dziećmi z deficytami rozwojowymi, jak również z dorosłymi po wypadkach, udarach, urazach. Prowadzi terapię indywidualną i grupową, turnusy komunikacyjne dla pacjentów z całej Polski. Głównym nurtem pracy jest komunikacja alternatywna i wspomagająca.