Kurs wprowadza i w sposób przystępny omawia najważniejsze zagadnienia związane z rozwojem mowy i umiejętności komunikacyjnych dziecka. Szkolenie w sposób interdyscyplinarny ukazuje problematykę diagnozy i terapii dzieci w wieku 0-6 lat z zaburzeniami mowy i komunikacji, a także z trudnościami w karmieniu. Szczególny nacisk położony jest na współpracę logopedy/neurologopedy z psychologiem.
Kurs przeznaczony jest dla psychologów pracujących w Poradniach Psychologiczno – Pedgaogicznych, żłobkach, przedszkolach i szkołach podstawowych i/lub w ramach programów Wczesnego Wspomagania Rozwoju.
Wyposażenie psychologów w wiedzę na temat zaburzeń mowy i komunikacji i bardziej efektywnego diagnozowania dzieci z tymi trudnościami. Wskazanie istoty współpracy i diagnozy interdyscyplinarnej dzieci i współpracy neurologopedy z psychologiem.
Sprawdź terminy poniżej👇
Program szkolenia:
BLOK 1 Mowa i komunikacja
1. Rozwój mowy dziecka 0-6 (okresy krytyczne dla rozwoju mowy dziecka, rozwój bazowych umiejętności komunikacyjnych.
2. Omówienie objawów niepokojących.
3. Czynniki ryzyka zaburzeń w rozwoju mowy.
4. Nieprawidłowości w rozwoju mowy i możliwe propozycje strategii terapeutycznych).
5. Nieprawidłowości w budowie narządów mowy.
6. Opóźniony rozwój mowy/ afazja dziecięca i inne zaburzenia mowy- podstawy diagnostyki różnicowej.
7. Diagnoza psychologiczna dziecka z opóźnionym rozwojem mowy lub afazją rozwojową – najważniejsze zagadnienia.
8. Narzędzia do badania logopedycznego.
9. Współpraca neurologopedy i psychologa u dziecka z zaburzeniami mowy o różnej etoiologii.
10. Dziecko z zaburzeniami mowy i komunikacji- komunikacja wspomagająca i alternatywna, wspieranie rozwoju umiejętności komunikacyjnych u dzieci niemówiących. Jak badać dziecko posługujące się AAC ( książka lub tablet do komunikacji, albo inne narzędzia).
11. Praca z dzieckiem z całościowymi zaburzeniami rozwoju - rola neurologopedy i możliwości terapeutyczne.
BLOK 2 – KARMIENIE i trudności w karmieniu dzieci.
1. Rozwój funkcji pokarmowych.
2. Wczesne objawy nieprawidłowości w rozwoju umiejętności jedzenia u małych dzieci (w tym dziecko odmawiające jedzenia "niejadek", wybiórczość pokarmowa, zaburzenia karmienia a zaburzenia odżywiania; zaburzenia ssania).
3. Współpraca neurologopedy i psychologa w pracy z dzieckiem z zaburzeniami karmienia- holistyczne ujęcie zagadnienia.
Korzyści: Psycholodzy zdobędą wiedzę na temat etapów i norm rozwoju mowy i umiejętności komunikacyjnych i wiedzę niezbędną do pracy z dziećmi z zaburzeniami mowy i komunikacji. Poszerzą swój warsztat pracy jako diagności pracujący w poradniach i zespołach WWR.
Terminy zaplanowanych szkoleń:
❗Sprawdź pełną ofertę szkoleń: https://cognitus.pl/szkolenia-on-line/– Przy zakupie trzech szkoleń z oferty obowiązuje zniżka 20 zł mniej od ceny każdego szkolenia.
❗Szkolenia odbywają się za pomocą platformy Zoom.
📃Uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia. Zaświadczenie spełnia wymogi par. 23 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z dnia 6 czerwca 2019 r.).
Prowadząca: Marcelina Przeździęk – neurologopeda, pedagog specjalny, terapeuta NDT-Bobath, wykładowca akademicki. Pracuje od 2009 roku, najpierw przez wiele lat w domowej rehabilitacji pacjentów z SM w ramach Polskiego Towarzystwa Stwardnienia Rozsianego. Kolejno praca w Ośrodku Dziennej Rehabilitacji Neurologicznej Warszawskiego Szpitala dla Dzieci i w Klinice Neonatologii i Intensywnej Terapii Noworodka Instytutu Matki i Dziecka, następnie w Klinice Gastroenterologii, Hepatologii, Zaburzeń Odżywiania i Pediatrii Instytut Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka i Centrum Intensywnej Terapii Olinek. Obecnie pracuje w European Paley Institue w Warszawie. Jest autorką artykułów dotyczących karmienia dzieci z MPD, dyzartrii w przebiegu SM, poradnika dla Pacjentów z SM. Odbyła staż w Katedrze i Klinice Otoaryngologii w CSK w Warszawie z zakresu diagnozy i terapii dysfagii. Rozpoczęła międzynarodowe szkolenie w zakresie endoskopowego badania połykania. Jest członkiem European Society for Swallowing Disorders i International Parkinson and Movement Disorder Society. Ukończyła kurs RCM Neurorehabilitacion Nivel I i II u Marianeli Pernuzzi i wiele specjalistycznych kursów związanych z diagnozą i terapią zaburzeń karmienia u niemowląt i małych dzieci. Prowadzi zajęcia dla studentów studiów podyplomowych z zakresu logopedii i neurologopedii. Pracuje z dziećmi w ramach wczesnej interwencji terapeutycznej, głównie z tymi przedwcześnie urodzonymi, z obciążonym wywiadem okołoporodowym i tymi niemówiącymi. Zajmuje się terapią karmienia dzieci z trudnościami w tym zakresie (również dzieci karmione alternatywnie) i prowadzi komunikacyjnie dzieci z wykorzystaniem alternatywnych i wspomagających metod komunikacji. W mediach społecznościowych działa jako Marcelina_Neurologopeda