Rekomendacje

NODN Cognitus współpracuje z Biblioteką Pedagogiczną w Bełchatowie w zakresie doboru literatury o tematyce pedagogicznej, psychologicznej i wychowawczej, która może być przydatna w samokształceniu nauczycieli. Oto nasze propozycje:

Kapusta Ewa Marianna: Wychowawcza rola baśni na wybranych przykładach. Brzezia Łąka cop. 2021
O tym, że bajki i baśnie mają wielkie znaczenie w wychowaniu dzieci nie trzeba nikogo przekonywać . W książce „Wychowawcza rola baśni na wybranych przykładach” Ewy Kapusty zapoznamy się z zagadnieniami edukacji literackiej dziecka w przedszkolu, szczególną rolą baśni oraz jej wpływem na rozwój czytelnictwa. Ponadto poświęcono w niej miejsce na przedstawienie wpływu baśni na wszechstronny rozwój dziecka (emocjonalny, psychiczny, intelektualny i moralny
 
obraz.png
 

Polecamy literaturę pomocną dla pedagogów oraz rodziców
Zezłoszczone dzieci spotka każdy z nas. Przy nich rodziców, niekiedy zawstydzonych postępowaniem dzieci, nieraz wyluzowanych, przeczekujących napady. Czy są jakieś uniwersalne sposoby? Ten poradnik wyjaśnia istotę złości niemowlęcej, przedszkolnej i szkolnej. Autorki sypnęły garścią teorii, żeby przejść do praktyki. Karty pracy (dla przedszkolaków i uczniów) pomagają zrozumieć dziecku, dlaczego właściwie się złości i co może z tym zrobić. Dorośli często nie radzą sobie z własną złością, może dzięki temu poradnikowi poradzą sobie z dziecięcą… Niestety, nie ma tu uniwersalnych, szybko działających zaklęć. Bierzmy się więc do pracy! Agnieszka Gąstoł, Aneta Jegier : Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Wydawnictwo Difin, 2018.
obraz.png

 
Proponujemy lektury na wakacje.
Dla rodziców, dla nauczycieli…
Trzy książki dla trzech grup dzieci i młodzieży. Self- regulation to świadomość własnego pobudzenia i podejmowanie działań obniżających te emocje. Człowiek, który ma rozwiniętą umiejętność samoregulacji lepiej się uczy, wydajniej pracuje, umie odpoczywać i relaksować
 

obraz.png

Broszury zawierają informacje na temat trzech wybranych nałogów behawioralnych: nadużywania nowych mediów, nieracjonalnych zakupów i nadmiernego jedzenia. Znaczna część publikacji poświęcona jest praktycznym wskazówkom, jak w codziennym życiu przeciwdziałać ryzyku nałogowych zachowań poprzez zabawę.
 
obraz.png



Na tę książkę trzeba było długo czekać. Ponad rok przekładano termin polskiego wydania.

Ale...czasem warto czekać miesiącami, a potem wziąć do rąk książkę olśniewającą. Lisa Aisato- norwesko- gambijska artystka, ilustratorka, autorka książek- stworzyła przepiękne dzieło dla odbiorcy, który może mieć lat 5 i lat 100. Zebrała w tej niezwykłej książce swoje najwybitniejsze prace, które układają się w historię życia każdego z nas. O "Życiu" Lisy Aisato nie da się opowiedzieć, trzeba się w nim po prostu zanurzyć...

 

"Kto ukradł jutro? Olgi Ptak to pozycja niezwykła pod wieloma względami. Graficznie po prostu piękna ( tu ukłon w stronę Dominiki Czerniak-Chojnackiej- autorki projektu graficznego i ilustratorki).Książka składa się z dwóch części, narratorem pierwszej jest mama niepełnosprawnego chłopca, w drugiej części o swoim świecie opowiada głos dziecka. To przejmujące refleksje nad tym, jak układają się puzzle życia, gdy masz pod swoimi skrzydłami dziecko, które nie sprawia, że "wszystko jest jak z obrazka". Książka powstała, jak mówi o genezie autorka, z wściekłości. Z wściekłości, że "wszystko jest nie tak, jak miało być". Niezwykle mądra, przejmująca, nawiązująca do wielu tekstów kultury zmienia naszą perspektywę postrzegania rodzin, w których na świat przyszły dzieci widzące ten świat zupełnie inaczej, bo inaczej funkcjonują ich mózgi.. Ale jak mówi Olga "przecież to ten sam świat, w którym żyjemy ty i ja".

Mózgi dzieci stworzone są do uczenia się. Chłoną z radością wszystko, co je otacza. Edukacja szkolna czy domowa powinna zatem zaspokajać naturalną potrzebę rozwoju, ciekawość poznawczą, głód ciągłego zdobywania nowych umiejętności. A jednak często dzieci nie lubią szkoły. Według autorki książki nie są zaspokojone w szkole prawa naturalne dziecka, ba! już w przedszkolu dzieci nie mają warunków do rozwijania swojego potencjału. Celine Alvarez przeprowadziła eksperyment w podparyskiej dzielnicy, w oddziałach przedszkolnych pewnej "trudnej szkoły". Gdy zostały zapewnione metody zgodne z naturalnymi potrzebami mózgu...trudna szkoła przestała być trudną, czterolatki i pięciolatki opanowały umiejętność czytania , liczenia a także niezwykle rozwinęły się u nich kompetencje społeczne i cechy moralne. Jakie są te naturalne prawa, o tym w tej przełomowej książce, która stała się we Francji bestsellerem już w dniu premiery.
Pedagogika, resocjalizacja - Prawa naturalne dziecka