-
Na platformie Zoom
-
Zaświadczenie
-
Materiały
Terminy szkoleń
Kurs zapoznaje uczestników z ćwiczeniami i technikami pracy z ręką i stopą oraz sposoby ich wykorzystania poprzez ćwiczenia arteterapeutyczne, techniki teatralne, dramę, prace plastyczne i szeroko rozumianą pedagogikę zabawy. Szkolenie prowadzone jest poprzez demonstracje ćwiczeń, dyskusje, mini wykład oraz zajęcia praktyczne. Grupa docelowa: Logopedzi, pedagodzy specjalni, nauczyciele, specjaliści, rodzice, studenci, terapeuci w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju oraz osoby pracujące z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Cele szkolenia:
- Zrozumienie zależności pomiędzy czuciem a motoryką w rozwoju dzieci.
- Zapoznanie uczestników z wybranymi metodami terapii ręki i stopy.
- Zdobycie przez uczestników praktycznych umiejętności wspomagania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi za pomocą ćwiczeń (np. arteterapeutycznych, ruchowych).
- Zaznajomienie uczestników z szeroko pojętym tematem terapii ręki i wspomagania pisania przy użyciu metod arteterapeutycznych.
Program kursu:
Część teoretyczna połączona z pokazem i praktycznym zastosowaniem różnorodnych metod przekazu informacji oraz warsztatu praktycznego.
Program I stopień:
- Prawidłowości rozwoju psychomotorycznego dziecka w kontekście sprawności kończyny górnej;
- Główne struktury OUN zaangażowane w procesy przetwarzania sensorycznego w odniesieniu do funkcjonowania ręki;
- Podstawy anatomii i fizjologii ręki i stopy;
- Wpływ nieprawidłowej postawy na zaburzenia pracy ręki;
- Pozycja dziecka a sprawność motoryczna ręki;
- Wpływ napięcia mięśniowego na rozwój małej motoryki;
- Wpływ dysfunkcji procesów integracji sensorycznej na rozwój manualny i grafomotoryczny;
- Rozwój chwytu i manipulacji – normy i zaburzenia rozwojowe;
- Prezentacja ćwiczeń usprawniających nieprawidłowości w chwycie pisarskim
- Omówienie zasad konstruowania programu terapii;
- Tworzenie ćwiczeń terapeutycznych w oparciu o potrzeby i możliwości podopiecznych;
- Prezentacja wybranych metod, ćwiczeń, zabaw i technik wykorzystywanych w terapii ręki;
- Prezentacja arkusza obserwacji zdolności motorycznych- opracowanie własne.
Program II stopień:
- Obalenie mitów oraz główne założenia terapii ręki u dzieci;
- Prawidłowy przebieg terapii – jakich błędów unikać, gdzie szukać inspiracji;
- Podstawowe założenia ćwiczeń z dziećmi z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- Zasady wprowadzania umiejętności samoobsługowych;
- Analiza indywidualnego stylu pracy z dzieckiem;
- Analiza i ocena programów terapeutycznych autorstwa uczestników.
Materiały szkoleniowe:
- obszerny skrypt szkoleniowy,
- arkusz diagnozy,
- test do badania lateralizacji.
Obejmuje informacje o stopniach kursu oraz informacje o uzyskaniu tytułu Terapeuty ręki.
📃Uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia. Zaświadczenie spełnia wymogi par. 23 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z dnia 6 czerwca 2019 r.) oraz certyfikat
Prowadząca: Małgorzata Kowalska – więcej informacji o prowadzącej: https://cognitus.pl/o-nas/zespol/