Szkolenie dotyczy często występującej trudności rozwojowej dzieci młodszych, jaką jest neofobia żywieniowa. Zaburzenie to, kojarzone także z wybiórczością pokarmową, miewa zróżnicowany charakter. Neofobia żywieniowa może być zarówno niezagrażającą i przemijającą reakcją dziecka związaną z uogólnionym wysokim poziomem lęku, jak i niepokojącym symptomem spektrum autyzmu, nietolerancji i alergii pokarmowych, problemów o charakterze fizjologicznym lub emocjonalnym.
Szkolenie przeznaczone jest dla szeroko rozumianej kadry przedszkolnej: nauczycieli i wychowawców grup, nauczycieli wspomagających, opiekunów, personelu pomocniczego. Środowisko przedszkolne stanowi ważne ogniwo w diagnozowaniu i przeciwdziałaniu neofobii pokarmowej. Wczesne wychwycenie tego zaburzenia u dzieci i wdrożenie odpowiednich działań zapobiega problemom związanym z rozwojem fizycznym, osłabieniem układu immunologicznego, utrwalaniem niewłaściwych reakcji emocjonalnych dziecka. Aktualizowanie wiedzy na temat neofobii żywieniowej, trafna jej diagnostyka i szybkie podjęcie działań terapeutycznych to ważne zadanie i odpowiedzialność nauczycieli i opiekunów dzieci w wieku przedszkolnym.
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z objawami neofobii żywieniowej i diagnostyką tego problemu oraz zaprezentowanie działań środowiska przedszkolnego składających się na efektywny proces terapeutyczny.
Cena 299 zł
Sprawdź terminy poniżej
Program szkolenia:
Cz. I. Perspektywa dziecka
- Skąd neofobia żywieniowa? Kogo dotyczy? Jak się przejawia?
- Zaburzenia diagnozowane w przypadku trudności z jedzeniem.
- Dziecko z problemem neofobii żywieniowej w przedszkolu.
Cz. II. Perspektywa środowiska przedszkolnego
- Organizacja posiłków.
- Presja czy wpływ?
- Masaże (zasady i przydatne gadżety).
- Wspomaganie motoryki.
- Wspomaganie sensoryki.
- Komunikacja (reakcja na odmowę, zachęcanie, mówienie o jedzeniu).
- Jedzenie jako zabawa – oswajanie nieznanego.
Korzyści:
- umiejętność przesiewowego odróżniania dzieci, które przechodzą nie będący zagrożeniem dla rozwoju czas neofobii od dzieci, które potrzebują pomocy specjalistycznej,
- nabycie wiedzy na temat właściwych form przeprowadzania rozmów z rodzicami dzieci z problemem neofobii,
- poszerzenie bazy wiedzy na temat specjalistów i instytucji, do których można skierować rodzinę po pomoc w przypadku problemu neofobii żywieniowej dziecka,
- uzyskanie praktycznych wskazówek dotyczących komunikacji z dzieckiem podczas posiłku,
- poznanie zasad właściwej organizacji posiłków w grupie,
- poznanie zabaw, jakie można wprowadzić w grupie, by włączać oswajanie nowych smaków przez dzieci w ramach profilaktyki trudności z jedzeniem,
- poznanie szerokiej oferty materiałów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych wspomagających terapię zaburzeń o charakterze neofobii żywieniowej, nabycie umiejętności posługiwania się nimi w codziennej praktyce.
Materiały szkoleniowe:Uczestnik otrzymuje: materiał pdf charakteryzujący różne trudności związane ze zjawiskiem neofobii żywieniowej u dzieci, notatkę „przesiewową” dla odróżnienia epizodycznej neofobii żywieniowej od trudności wymagających wysokospecjalistycznej terapii, skrypt komunikatów wspierających dziecko w przełamywaniu bariery lęku przed nowymi pokarmami, przykłady komunikatów i zachowań zawierających elementy wpływu i stymulujących dziecko do poznawania nowych smaków, zasady oswajania i stopniowego aprobowania przez dziecko nieznanych mu produktów spożywczych.
Terminy zaplanowanych szkoleń:❗Sprawdź pełną ofertę szkoleń: https://cognitus.pl/szkolenia-on-line/– Przy zakupie trzech szkoleń z oferty obowiązuje zniżka 20 zł mniej od ceny każdego szkolenia,
❗Szkolenia odbywają się za pomocą platformy Zoom.
Uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia. Zaświadczenie spełnia wymogi par. 23 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z dnia 6 czerwca 2019 r.).
Prowadząca:dr Agnieszka Pilichowska - psycholog, adiunkt i Prodziekan kierunku Psychologia w Collegium Verum. Tytuł doktora uzyskała na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie ukończyła także polonistykę. Jest autorką licznych publikacji popularyzujących wiedzę psychologiczną (artykuły, książki, opowiadania terapeutyczne). Interesuje się literaturą i kulturą epok dawnych, szczególnie mediewistyką. W pracy psychologa dr Agnieszka Pilichowska kieruje się założeniami psychologii humanistycznej. Nurt ten, zwany „trzecią drogą w psychoterapii”, wyróżnia ciepły, szczery i pełen szacunku charakter relacji psycholog-klient. Zastępując pojęcie „pacjenta”, które kojarzy się z chorobą i zależnością, pojęciem „klienta” – niezależnego partnera, świadomie współpracującego z terapeutą, psychologia humanistyczna oferuje wspólne szukanie rozwiązań problemów, uważność, empatię, wsparcie, zaangażowanie i dzielenie się wiedzą oraz doświadczeniem. Zakłada, że spotkanie z psychologiem jest dla klienta początkiem jego drogi ku samopoznaniu, wzmacnianiu się i pozytywnym zmianom.