Neofobia żywieniowa dzieci w wieku przedszkolnym: symptomy, diagnoza, terapia – szkolenie on-line

Szkolenie dotyczy często występującej trudności rozwojowej dzieci młodszych, jaką jest neofobia żywieniowa. Zaburzenie to, kojarzone także z wybiórczością pokarmową, miewa zróżnicowany charakter. Neofobia żywieniowa może być zarówno niezagrażającą i przemijającą reakcją dziecka związaną z uogólnionym wysokim poziomem lęku, jak i niepokojącym symptomem spektrum autyzmu, nietolerancji i alergii pokarmowych, problemów o charakterze fizjologicznym lub emocjonalnym.

Szkolenie przeznaczone jest dla szeroko rozumianej kadry przedszkolnej: nauczycieli i wychowawców grup, nauczycieli wspomagających, opiekunów, personelu pomocniczego. Środowisko przedszkolne stanowi ważne ogniwo w diagnozowaniu i przeciwdziałaniu neofobii pokarmowej. Wczesne wychwycenie tego zaburzenia u dzieci i wdrożenie odpowiednich działań zapobiega problemom związanym z rozwojem fizycznym, osłabieniem układu immunologicznego, utrwalaniem niewłaściwych reakcji emocjonalnych dziecka. Aktualizowanie wiedzy na temat neofobii żywieniowej, trafna jej diagnostyka i szybkie podjęcie działań terapeutycznych to ważne zadanie i odpowiedzialność nauczycieli i opiekunów dzieci w wieku przedszkolnym.

Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z objawami neofobii żywieniowej i diagnostyką tego problemu oraz zaprezentowanie działań środowiska przedszkolnego składających się na efektywny proces terapeutyczny.

Cena 299 zł

Sprawdź terminy poniżej

Program szkolenia:

Cz. I. Perspektywa dziecka

  1. Skąd neofobia żywieniowa? Kogo dotyczy? Jak się przejawia?
  2. Zaburzenia diagnozowane w przypadku trudności z jedzeniem.
  3. Dziecko z problemem neofobii żywieniowej w przedszkolu.

Cz. II. Perspektywa środowiska przedszkolnego

  1. Organizacja posiłków.
  2. Presja czy wpływ?
  3. Masaże (zasady i przydatne gadżety).
  4. Wspomaganie motoryki.
  5. Wspomaganie sensoryki.
  6. Komunikacja (reakcja na odmowę, zachęcanie, mówienie o jedzeniu).
  7. Jedzenie jako zabawa – oswajanie nieznanego.

Korzyści:

  • umiejętność przesiewowego odróżniania dzieci, które przechodzą nie będący zagrożeniem dla rozwoju czas neofobii od dzieci, które potrzebują pomocy specjalistycznej,
  • nabycie wiedzy na temat właściwych form przeprowadzania rozmów z rodzicami dzieci z problemem neofobii,
  • poszerzenie bazy wiedzy na temat specjalistów i instytucji, do których można skierować rodzinę po pomoc w przypadku problemu neofobii żywieniowej dziecka,
  • uzyskanie praktycznych wskazówek dotyczących komunikacji z dzieckiem podczas posiłku,
  • poznanie zasad właściwej organizacji posiłków w grupie,
  • poznanie zabaw, jakie można wprowadzić w grupie, by włączać oswajanie nowych smaków przez dzieci w ramach profilaktyki trudności z jedzeniem,
  • poznanie szerokiej oferty materiałów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych wspomagających terapię zaburzeń o charakterze neofobii żywieniowej, nabycie umiejętności posługiwania się nimi w codziennej praktyce.

Materiały szkoleniowe:Uczestnik otrzymuje: materiał pdf charakteryzujący różne trudności związane ze zjawiskiem neofobii żywieniowej u dzieci, notatkę „przesiewową” dla odróżnienia epizodycznej neofobii żywieniowej od trudności wymagających wysokospecjalistycznej terapii, skrypt komunikatów wspierających dziecko w przełamywaniu bariery lęku przed nowymi pokarmami, przykłady komunikatów i zachowań zawierających elementy wpływu i stymulujących dziecko do poznawania nowych smaków, zasady oswajania i stopniowego aprobowania przez dziecko nieznanych mu produktów spożywczych.

Terminy zaplanowanych szkoleń:
  • 25 marca 2025 r. (18:00 - 21:00)
  • Sprawdź pełną ofertę szkoleń: https://cognitus.pl/szkolenia-on-line/– Przy zakupie trzech szkoleń z oferty obowiązuje zniżka 20 zł mniej od ceny każdego szkolenia,

    Szkolenia odbywają się za pomocą platformy Zoom.

    Uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia. Zaświadczenie spełnia wymogi par. 23 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z dnia 6 czerwca 2019 r.).

    Prowadząca:dr Agnieszka Pilichowska - psycholog, adiunkt i Prodziekan kierunku Psychologia w Collegium Verum. Tytuł doktora uzyskała na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie ukończyła także polonistykę. Jest autorką licznych publikacji popularyzujących wiedzę psychologiczną (artykuły, książki, opowiadania terapeutyczne). Interesuje się literaturą i kulturą epok dawnych, szczególnie mediewistyką. W pracy psychologa dr Agnieszka Pilichowska kieruje się założeniami psychologii humanistycznej. Nurt ten, zwany „trzecią drogą w psychoterapii”, wyróżnia ciepły, szczery i pełen szacunku charakter relacji psycholog-klient. Zastępując pojęcie „pacjenta”, które kojarzy się z chorobą i zależnością, pojęciem „klienta” – niezależnego partnera, świadomie współpracującego z terapeutą, psychologia humanistyczna oferuje wspólne szukanie rozwiązań problemów, uważność, empatię, wsparcie, zaangażowanie i dzielenie się wiedzą oraz doświadczeniem. Zakłada, że spotkanie z psychologiem jest dla klienta początkiem jego drogi ku samopoznaniu, wzmacnianiu się i pozytywnym zmianom.