Rehabilitacja dzieci i dorosłych korzystających z systemu implantu ślimakowego

Terminy zaplanowanych szkoleń:
  • Warszawa 19 kwietnia 2020 r. (09:00 - 15:00) ZAPISZ SIĘ
  • 💰Cena: 250 zł
    🕘Godziny szkolenia: 9:00 – 15:00
    Uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia. Zaświadczenie spełnia wymogi par. 23 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 maja 2019 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z dnia 6 czerwca 2019 r.).

    Program szkolenia:

    1. Budowa i funkcjonowanie zmysłu słuchu
    2. Rodzaje i klasyfikacje uszkodzeń słuchu
    3. Badania słuchu (ze szczególnym uwzględnieniem odczytywania wyników audiometrii tonalnej)
    4. Implant ślimakowy (filmy instruktażowe, prezentacja urządzenia)
    • budowa systemu implantu ślimakowego
    • zasada działania implantu ślimakowego
    • procedura kwalifikacji do zabiegu wszczepienia implantu ślimakowego
    • program opieki pooperacyjnej
    1. Rehabilitacja po operacji wszczepienia implantu ślimakowego (etapy ćwiczeń słuchowych)
    2. Terapia małego dziecka korzystającego z CI
    • podstawowe wyposażenie gabinetu surdologopedy
    • od czego zacząć pracę z małym dzieckiem?
    • w jaki sposób planować sesje terapeutyczne?
    • ćwiczenia na poszczególnych etapach rehabilitacji (część praktyczna – wspólne konstruowanie konspektów sesji terapeutycznych, w zależności od umiejętności słuchowych i językowych dziecka)
    • detekcja
    • dyskryminacja
    • identyfikacja
    • rozumienie mowy
    • rozumienie mowy na tle dźwięków zakłócających
    • Rehabilitacja dziecka implantowanego obustronnie
    • Pomoce do wykorzystania w terapii
    • Współpraca z rodzicami
    • Narzędzia do diagnozy i monitorowania postępów (test Linga, kwestionariusz Little Ears, KOZK)
    1. Terapia osoby dorosłej korzystającej z CI
    • propozycje ćwiczeń do wykorzystania w terapii na poszczególnych etapach
    1. Terapia osób z częściową głuchotą
    • specyfika grupy
    • odpowiedni dobór treningu słuchowego
    • propozycje ćwiczeń do wykorzystania w praktyce
    1. Terapia pacjentów z jednostronną głuchotą korzystających z CI
    • sposób organizowania treningu słuchowego
    • propozycja monitorowania czynionych postępów
    1. Wykorzystanie nowych technologii w terapii pacjentów implantowanych (telerehabilitacja)
       
       
    ZAPISZ SIĘ

    W przyszłym roku będziemy obchodzić 63 rocznicę wszczepienia pierwszego implantu ślimakowego na świecie oraz 28 rocznicę pierwszej tego typu operacji w Polsce. Od tego czasu wiele się zmieniło.

    Dziś implanty ślimakowe są powszechnie stosowanymi urządzeniami, które umożliwiają słyszenie osobom z różnymi rodzajami głuchoty. Na przestrzeni ostatnich lat dokonał się niezwykły postęp w tej dziedzinie – wczesne wykrywanie wad słuchu, ogromny rozwój technologii, wprowadzenie nowych metod operacyjnych spowodowały, że obecnie jest to urządzenie dostępne dla wielu pacjentów – dzieci i dorosłych z obustronnym głębokim ubytkiem słuchu, z częściową głuchotą, z jednostronną głuchotą. Szacuje się, że obecnie w Polsce jest ok. 10 tys. użytkowników implantów ślimakowych.

    Dynamiczne zmiany w obszarze audiologii pociągają za sobą konieczność wprowadzenia modyfikacji również w zakresie rehabilitacji pacjentów po operacji wszczepienia systemu implantu ślimakowego. Pacjenci ci wymagają odpowiedniej terapii, odpowiednio dobranych i przeprowadzonych ćwiczeń słuchowych, aby w pełni korzystać z możliwości, które stwarza to urządzenie. Terapia jednak powinna być dostosowana do możliwości i umiejętności danego pacjenta w zakresie słyszenia i mówienia oraz do specyfiki jego niedosłuchu.

    Dzisiaj implanty ślimakowe wszczepiane są w ośrodkach w 11 miastach w Polsce (Warszawa, Kajetany, Poznań, Łódź, Szczecin, Bydgoszcz, Białystok, Katowice, Lublin, Kraków, Wrocław), natomiast ciągle zdarza się, że pacjenci nie mają możliwości kontynuowania rehabilitacji blisko miejsca swojego zamieszkania – muszą pokonywać wiele kilometrów do ośrodka implantującego lub innego dużego miasta, gdzie znajdują fachową pomoc i wsparcie. Poniżej przytaczam tylko kilka przykładów na potwierdzenie tych słów, które pochodzą z grup dla rodziców dzieci niesłyszących.

    Na różnych grupach tematycznych dla logopedów regularnie pojawiają się prośby o pomoc w zaplanowaniu działań terapeutycznych dla dzieci z wadą słuchu. Terapeuci nie czują się pewnie w tej dziedzinie, nie wiedzą jak zbudowany jest system implantu ślimakowego, jak działa, jaka jest procedura opieki pooperacyjnej, w jaki sposób jest ustawiany optymalny poziom pobudzenia elektrycznego dla danego pacjenta. Mają trudność w dostosowaniu i zaplanowaniu działań terapeutycznych w przypadku bardzo małego dziecka, albo osoby dorosłej, nie wiedzą jak poprowadzić terapię osoby z implantem przy jednostronnej głuchocie, kiedy komunikuje się werbalnie i słyszy drugim uchem.

    Wobec powyższych informacji chciałabym zaproponować szkolenie skierowane głównie do logopedów i pedagogów mających pod opieką osoby korzystające z systemu implantu ślimakowego.

    Celem szkolenia jest zapoznanie specjalistów z podstawowymi informacjami dotyczącymi zmysłu słuchu – jego fizjologii i patologii, zdobycie wiedzy na temat badań słuchu, zapoznanie z budową i zasadą działania systemu implantu ślimakowego, uzyskanie informacji dotyczących rehabilitacji różnych grup pacjentów korzystających z systemu implantu ślimakowego, wyposażenie uczestników w konkretne propozycje ćwiczeń, które ułatwią praktyczną realizację omawianych zagadnień.

     

    Osoba prowadząca: mgr Joanna Ćwiklińska – surdologopeda, pedagog specjalny. Od ponad 10 lat pracuje w Klinice Rehabilitacji w Instytucie Fizjologii i Patologii Słuchu, gdzie zajmuje się diagnozą oraz terapią dzieci, młodzieży i osób dorosłych z rożnymi uszkodzeniami słuchu po operacji wszczepienia systemu implantu ślimakowego. Uczestniczka licznych szkoleń i konferencji o zasięgu krajowym i zagranicznym. Autorka i współautorka artykułów naukowych poświęconych rehabilitacji osób korzystających z systemu implantu ślimakowego.