OPIS SZKOLENIA:
Szkolenie jest przeznaczone dla osób, którym w trakcie wykonywania czynności zawodowych, zdarza się występować publicznie.
Głos i sposób posługiwania się mową to ważne elementy współtworzące wizerunek. Umiejętne posługiwanie się nimi pozwala na zbudowanie większego dystansu lub skrócenie go w relacji z otoczeniem, pomaga też w tworzeniu autorytetu nie tylko osoby, ale też urzędu czy firmy, którą reprezentujemy, poszerza możliwości nawiązywania dobrej komunikacji.
Program zajęć zmierza do pogłębienia świadomości w zakresie posługiwania się głosem i mową przez uczestników szkolenia. Wychodzimy bowiem z założenia, że głębsza świadomość to pierwszy i najważniejszy krok do poszerzenia umiejętności. Dążymy do osiągnięcia tego celu przede wszystkim poprzez ćwiczenia, wykonywane zarówno prze całą grupę, jak i w parach oraz indywidualnie.
Dla kogo więc przeznaczone jest szkolenie?
Dla nauczycieli, dziennikarzy, prawników, urzędników oraz osób wykonujących lub szykujących się do wykonywania innych zawodów – takich, w których mówienie odgrywa istotna rolę.
CELE SZKOLENIA:
- pogłębienie umiejętności posługiwania głosem
- rozwijanie umiejętności prawidłowego i ładnego mówienia
PROGRAM ZAJĘĆ:
Podstawowe informacje o głosie
- Jak działa głos (zależność od ciała i oddechu)
- Cechy głosu: głośność, tempo, intonacja i barwa
Rozwijanie świadomości ciała
- Co to jest odruch stresu
- Emocjonalna pamięć ciała (za Alexandrem Lowenem)
- Zauważanie zbędnych napięć (wg Techniki Alexandra)
Postawa
- Postawa stojąca
- Pozycja siedząca
Oddech
- Ćwiczenia relaksacyjne jako przygotowanie do ćwiczeń oddechowych (w pozycji leżącej, siedzącej i stojącej )
- Specyfika oddychania przy mówieniu
- Zaburzenia oddychania i ich konsekwencje dla mówienia
- Ćwiczenia wzmacniające mięśnie oddechowe
- Ćwiczenia oddechowe
Emisja głosu
- „Otwarcie” głosu (poszukiwanie głosu naturalnego)
- „Bramy głosu” (za Aldoną Krasucką) – ćwiczenie umiejętności rozluźniania rejonów ciała szczególnie ważnych dla mówienia (ramiona i kark, krtań i gardło, żuchwa i jej okolice)
- Rozwijanie pracy rezonatorów głosu
- Wzmacnianie głosu -głos podparty oddechem
Mówienie
- Co to jest dobra dykcja? – funkcja samogłosek i spółgłosek w powstawaniu dobrej dykcji
- Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne (żuchwa, wargi, język)
- Elementarne ćwiczenia dykcji
- Prawidła poprawnej wymowy polskiej
- Działania interpretacyjne na tekstach literackich
- Wystąpienia publiczne – ćwiczenia
FORMA ZAJĘĆ:
Warsztat z grupą nie przekraczającą 15 osób.
Wszystkie punkty programu są realizowane w formie ćwiczeń umożliwiających uczestnikom poczucie, przeżycie i uświadomienie sobie, na czym polega prawidłowe i ładne mówienie = posługiwanie się ciałem, oddechem, głosem i tekstem.
W trakcie zajęć przewiduje się też rejestrację niektórych ćwiczeń przy pomocy kamery w celu późniejszego ich omówienia.
KWALIFIKACJE PO UKOŃCZENIU SZKOLENIA:
Rozwinięcie umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem i mówieniem. Uczestnik otrzymuje świadectwo ukończenia szkolenia.
PROWADZĄCY:
MARIA BOŃCZYKOWA: Trener, logopeda i specjalista z zakresu techniki mowy.
Przez lata powadziła zajęcia z techniki mowy i emisji głosu ze studentami i słuchaczami studiów podyplomowych z techniki mowy i emisji głosu (Instytut Dziennikarstwa UW, Wydział Polonistyki UW i inne). Prowadzi wykłady i szkolenia warsztatowe dla sędziów i prokuratorów. Szkoli także przedstawicieli innych zawodów, np. przygotowywała w zakresie dykcji solistki śpiewające główna partię w spektaklu „Upiór w operze” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Od 2004 współpracuje z TVP. Szkoli dziennikarzy i prezenterów w zakresie techniki mowy. Jest członkiem Komisji ds. Karty Ekranowej. Przez 7 lat pracowała jako logopeda na Wydziale Aktorskim Akademii Teatralnej w Warszawie. W Szkole Negocjacji (prowadzonej przez firmę szkoleniową Grupa sc.) prowadzi zajęcia w zakresie pracy nad wizerunkiem. Jest autorką kilku artykułów na temat techniki mowy, zamieszczonych m.in. w książce „Emisja głosu nauczyciela”, a także w czasopismach branżowych przeznaczonych dla kadr wymiaru sprawiedliwości i dla pracowników oświaty.
=