Program Akademii składa się z cyklu 4 warsztatów, których celem jest wsparcie rodziców w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami wychowawczymi.
Poszczególne warsztaty pomagają spojrzeć na siebie jako rodzica z innej perspektywy, określić swoje zasoby i wyznaczyć obszary do rozwoju.
Praktyczny sposób prowadzenia zajęć pozwala nabyć umiejętności budowania relacji w rodzinie, radzenia sobie z trudnymi emocjami, asertywnej komunikacji
opartej na wzajemnym szacunku i wyrażaniu potrzeb. W ramach Akademii realizowane są warsztaty z zakresu budowania pewności siebie u dziecka, sztuki asertywnej komunikacji, radzenia sobie z emocjami i wpływu przekonań na proces wychowawczy.
ZAPISZ SIĘ
Warsztat „Budowanie pewności siebie u dziecka”
Cele warsztatu:
- nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie wspierania swojego dziecka
- kształtowanie postaw sprzyjającym budowaniu poczucia własnej wartości.
- autoanaliza swojego rodzicielstwa
- identyfikacja mocnych stron dziecka
Program warsztatu:
- Co się składa na poczucie wartości?
- Analiza elementów składających się na poczucie własnej wartości
- Samoocena
- Świadome i celowe życie
- Odpowiedzialność i decyzyjność
- Ja jako Rodzic – analiza mocnych stron i obszarów do pracy
- Moje mocne strony
- Obszary do pracy
- Co lubię w swoim rodzicielstwie?
- Co chciałbym zmienić?
- Moje dziecko w moich oczach – za co Je cenie i podziwiam?
- Jak oceniam własne dziecko?
- Jakie są jego talenty, umiejętności?
- Co jest dla nas wyzwaniem?
- Jak funkcjonuje w rodzinie, środowisku, wśród rówieśników?
- Jakie zachowania rodziców wpływają na budowanie poczucia wartości u dziecka?
- Umiejętność komunikacji z dzieckiem
- Wyznaczanie granic
- Wyrażanie emocji
- Kary czy nagrody? Systemy motywacyjne?
- Podsumowanie
- Autoanaliza
- Plan naprawczy
- Wyznaczanie celów i określenie sposobów ich realizacji
Warsztat „Sztuka asertywnej komunikacji”
Cele warsztatu:
- Identyfikacja osobistej asertywności
- Poznanie technik radzenia sobie z trudnymi zachowaniami
- Nabycie umiejętności wyrażania potrzeb i swojego zdania
- Stosowanie postaw asertywnych w praktyce
Program warsztatów:
- Czym jest asertywność?
- Pojęcie asertywności
- Obszary asertywności
- Mapa asertywności
- Analiza schematów zachowania
- Zachowania uległe
- Zachowania agresywne
- Zachowania asertywne
- Wyznaczanie granic
- Ochrona swojego terytorium
- Umiejętność reagowania na krytykę
- Obrona siebie w sytuacjach konfliktowych
- Techniki asertywne
- Zdarta płyta
- Trzyczęściowe zdanie
- Potwierdzenie
- Sondowanie
- Kształtowanie postaw asertywnych u dziecka
- Szacunek dla potrzeb dziecka
- Umiejętność wyrażania pochwał
- Krytyka i ocena
- Pozytywne wzorce
- Podsumowanie
- Autoanaliza
- Plan naprawczy
- Wyznaczanie celów i określenie sposobów ich realizacji
Warsztat „Radzenie sobie z emocjami”
Cele warsztatu:
- Poznanie podziału emocji
- Zapoznanie się z podstawowymi funkcjami emocji
- Identyfikacja trudności w okazywanie emocji
- Panowanie nad emocjami, wpływ emocji na dzieci
- Radzenie sobie ze stresem
Program warsztatu
- Do czego potrzebne są emocje
- Funkcje emocji
- Klasyfikacja emocji
- Pozytywne/negatywne skutki emocji
- Stres a emocje –związek przyczynowo-skutkowy
- jak radzić sobie ze stresem
- obszary wywołujące stres
- eliminowanie czynników stresogennych
- Identyfikacja sytuacji wzbudzającej niepożądane emocje
- W jakich sytuacjach tracę kontrolę?
- Co nakręca spiralę złości?
- Jaka jest moja reakcja?
- Sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami
- uwalnianie emocji
- uciszanie
- niwelowanie napięcia
- sprawdzone metody zwalczania stresu
- Podsumowanie
- Autoanaliza
- Plan naprawczy
- Wyznaczanie celów i określenie sposobów ich realizacji
Warsztat : „Wpływ przekonań rodziców na kształtowanie postaw dziecka”
Cele warsztatu:
- Analiza przekonań na własny temat
- Identyfikacja przekonań krzywdzących
- Rola wewnętrznego krytyka
Program warsztatu:
- Skąd się biorą przekonania?
- Rodzaje przekonań
- czym są przekonania
- jak nas kształtują
- zmiana przekonań w ciągu życia
- Rola wartości w procesie wychowania
- czym są wartości
- ukryte programy
- sposoby istnienia wartości
- przykłady klasyfikacji wartości
- Jak radzić sobie z wewnętrznym krytykiem?
- Kim jest Twój wewnętrzny krytyk
- Jaką odgrywa rolę
- Sposoby radzenia sobie z wewnętrznym krytykiem
- Przekształcanie wewnętrznego krytyka
- Kształtowanie postaw u dziecka poprzez sposób komunikacji
- Komunikacja z poziomu dziecka (dziecko zbuntowane, spontaniczne, uległe)
- Komunikacja z poziomu rodzica (rodzic opiekuńczy, rodzic krytyczny)
- Komunikacja z poziomu dorosłego
- Analiza własnej komunikacji.
- Podsumowanie
- Autoanaliza
- Plan naprawczy
- Wyznaczanie celów i określenie sposobów ich realizacji
Forma realizacji warsztatów:
Szkolenie prowadzone jest w formie warsztatu z aktywnym udziałem uczestników. Zastosowanie różnorodnej metodyki sprawia, ze przekazywanie wiedzy odbywa się w sposób skuteczny i efektywny.
Czas trwania warsztatów:
Każdy warsztat trwa pięć godzin dydaktycznych i stanowi odrębna całość. Łączna liczba godzin Akademii Umiejętności Rodzicielskich wynosi 20 godzin.
Prowadząca:
Katarzyna Świątkowska –pedagog, trener rozwoju osobistego, certyfikowany coach ICF na poziomie ACC, terapeuta terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach,
wykładowca akademicki na kierunku pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.