Akademia Umiejętności Rodzicielskich

Program Akademii składa się z cyklu 4 warsztatów, których celem jest wsparcie rodziców w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami wychowawczymi.

Poszczególne warsztaty pomagają spojrzeć na siebie jako rodzica z innej perspektywy, określić swoje zasoby i wyznaczyć obszary do rozwoju.

Praktyczny sposób prowadzenia zajęć pozwala nabyć umiejętności budowania relacji w rodzinie, radzenia sobie z trudnymi emocjami, asertywnej komunikacji

opartej na wzajemnym szacunku i wyrażaniu potrzeb. W ramach Akademii realizowane są warsztaty z zakresu budowania pewności siebie u dziecka, sztuki asertywnej komunikacji, radzenia sobie z emocjami i wpływu przekonań na proces wychowawczy.
ZAPISZ SIĘ

Warsztat „Budowanie pewności siebie u dziecka”

Cele warsztatu:

  • nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie wspierania swojego dziecka
  • kształtowanie postaw sprzyjającym budowaniu poczucia własnej wartości.
  • autoanaliza swojego rodzicielstwa
  • identyfikacja mocnych stron dziecka

 

Program warsztatu:

  1. Co się składa na poczucie wartości?
  • Analiza elementów składających się na poczucie własnej wartości
  • Samoocena
  • Świadome i celowe życie
  • Odpowiedzialność i decyzyjność
  1. Ja jako Rodzic – analiza mocnych stron i obszarów do pracy
  • Moje mocne strony
  • Obszary do pracy
  • Co lubię w swoim rodzicielstwie?
  • Co chciałbym zmienić?
  1. Moje dziecko w moich oczach – za co Je cenie i podziwiam?
  • Jak oceniam własne dziecko?
  • Jakie są jego talenty, umiejętności?
  • Co jest dla nas wyzwaniem?
  • Jak funkcjonuje w rodzinie, środowisku, wśród rówieśników?
  1. Jakie zachowania rodziców wpływają na budowanie poczucia wartości u dziecka?
  • Umiejętność komunikacji z dzieckiem
  • Wyznaczanie granic
  • Wyrażanie emocji
  • Kary czy nagrody? Systemy motywacyjne?
  1. Podsumowanie
  • Autoanaliza
  • Plan naprawczy
  • Wyznaczanie celów i określenie sposobów ich realizacji

 

Warsztat „Sztuka asertywnej komunikacji”

Cele warsztatu:

  • Identyfikacja osobistej asertywności
  • Poznanie technik radzenia sobie z trudnymi zachowaniami
  • Nabycie umiejętności wyrażania potrzeb i swojego zdania
  • Stosowanie postaw asertywnych w praktyce

 

Program warsztatów:

  1. Czym jest asertywność?
  • Pojęcie asertywności
  • Obszary asertywności
  • Mapa asertywności
  1. Analiza schematów zachowania
  • Zachowania uległe
  • Zachowania agresywne
  • Zachowania asertywne
  1. Wyznaczanie granic
  • Ochrona swojego terytorium
  • Umiejętność reagowania na krytykę
  • Obrona siebie w sytuacjach konfliktowych
  1. Techniki asertywne
  • Zdarta płyta
  • Trzyczęściowe zdanie
  • Potwierdzenie
  • Sondowanie
  1. Kształtowanie postaw asertywnych u dziecka
  • Szacunek dla potrzeb dziecka
  • Umiejętność wyrażania pochwał
  • Krytyka i ocena
  • Pozytywne wzorce
  1. Podsumowanie
  • Autoanaliza
  • Plan naprawczy
  • Wyznaczanie celów i określenie sposobów ich realizacji

Warsztat „Radzenie sobie z emocjami”

Cele warsztatu:

  • Poznanie podziału emocji
  • Zapoznanie się z podstawowymi funkcjami emocji
  • Identyfikacja trudności w okazywanie emocji
  • Panowanie nad emocjami, wpływ emocji na dzieci
  • Radzenie sobie ze stresem

Program warsztatu

  1. Do czego potrzebne są emocje
  • Funkcje emocji
  • Klasyfikacja emocji
  • Pozytywne/negatywne skutki emocji

 

  1. Stres a emocje –związek przyczynowo-skutkowy
  • jak radzić sobie ze stresem
  • obszary wywołujące stres
  • eliminowanie czynników stresogennych
  1. Identyfikacja sytuacji wzbudzającej niepożądane emocje
  • W jakich sytuacjach tracę kontrolę?
  • Co nakręca spiralę złości?
  • Jaka jest moja reakcja?
  1. Sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami
  • uwalnianie emocji
  • uciszanie
  • niwelowanie napięcia
  • sprawdzone metody zwalczania stresu
  1. Podsumowanie
  • Autoanaliza
  • Plan naprawczy
  • Wyznaczanie celów i określenie sposobów ich realizacji

 

Warsztat : „Wpływ przekonań rodziców na kształtowanie postaw dziecka”

Cele warsztatu:

  • Analiza przekonań na własny temat
  • Identyfikacja przekonań krzywdzących
  • Rola wewnętrznego krytyka

 

Program warsztatu:

  1. Skąd się biorą przekonania?
  • Rodzaje przekonań
  • czym są przekonania
  • jak nas kształtują
  • zmiana przekonań w ciągu życia
  1. Rola wartości w procesie wychowania
  • czym są wartości
  • ukryte programy
  • sposoby istnienia wartości
  • przykłady klasyfikacji wartości
  1. Jak radzić sobie z wewnętrznym krytykiem?
  • Kim jest Twój wewnętrzny krytyk
  • Jaką odgrywa rolę
  • Sposoby radzenia sobie z wewnętrznym krytykiem
  • Przekształcanie wewnętrznego krytyka
  1. Kształtowanie postaw u dziecka poprzez sposób komunikacji
  • Komunikacja z poziomu dziecka (dziecko zbuntowane, spontaniczne, uległe)
  • Komunikacja z poziomu rodzica (rodzic opiekuńczy, rodzic krytyczny)
  • Komunikacja z poziomu dorosłego
  • Analiza własnej komunikacji.
  1. Podsumowanie
  • Autoanaliza
  • Plan naprawczy
  • Wyznaczanie celów i określenie sposobów ich realizacji

 

Forma realizacji warsztatów:

Szkolenie prowadzone jest w formie warsztatu z aktywnym udziałem uczestników. Zastosowanie różnorodnej metodyki sprawia, ze przekazywanie wiedzy odbywa się w sposób skuteczny i efektywny.

Czas trwania warsztatów:

Każdy warsztat trwa pięć godzin dydaktycznych i stanowi odrębna całość. Łączna liczba godzin Akademii Umiejętności Rodzicielskich wynosi 20 godzin.

Prowadząca:

Katarzyna Świątkowska –pedagog, trener rozwoju osobistego, certyfikowany coach ICF na poziomie ACC, terapeuta terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach,

wykładowca akademicki na kierunku pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Brak możliwości komentowania