Program „Wolni razem” wspiera uczniów w budowaniu pozytywnych, codziennych relacji zarówno z rówieśnikami jak również dorosłymi.
Celem zajęć jest:
- wyposażenie uczniów w bezpieczne metody rozwiązywania konfliktów
- wzmocnienie ich poczucia własnej wartości
- pokazanie narzędzi wspierających w budowaniu długotrwałych pozytywnych relacji
- wdrażanie działań na rzecz ograniczania agresji i przemocy
- kształtowanie umiejętności asertywnych.
- ochrona ucznia przed podejmowaniem zachowań ryzykownych
- kształtowanie właściwej postawy wobec substancji psychoaktywnych
- uwzględnienie profilaktyki uzależnień: problem narkotyków, dopalaczy, palenie papierosów, picie alkoholu, zachowania agresywne.
- poprawa relacji z rodzicami
Przykładowe elementy warsztatów:
- burza mózgów – idealny człowiek
- praca w zespołach – budowanie trwałych pozytywnych relacji vs. zachowania w sytuacjach konfliktowych – analiza przyczyn i konsekwencji poszczególnych zachowań
- budowanie poczucia własnej sprawczości – na co mam wpływ, na co nie mam wpływu
- wypracowanie modelu reagowania w sytuacjach szczególnych zagrożeń substancjami psychoaktywnymi
- Popularyzacja aktywnych sposobów spędzania wolnego czasu
Co zyskają uczniowie:
- poczucie odpowiedzialności za własne decyzje i zachowania
- wiedzę o skutecznym budowaniu relacji i zaufania
- znajomość narzędzi skutecznego zapobiegania i rozwiązywania konfliktów
- zapoznają się ze skutkami ubocznymi stosowania używek
- uwrażliwianie uczniów na sytuacje stwarzające zagrożenie.
- uwrażliwianie uczniów na potrzeby innych.
- poznają metody radzenia sobie w trudnych sytuacjach
- wzmocnią motywację do własnego rozwoju
Metody pracy:
- psychozabawy,
- praca w małych grupach,
- burza mózgów,
- wykład,debaty.
- prezentacje krótkich fragmentów filmów tematycznych
- spotkania z osobami, które pokonały nałóg i wyszły z uzależnienia.
Prowadząca:
Matylda Przepiórkowska
Psycholog, Mediator Rodzinny, Trener Umiejętności Społecznych.
Katarzyna Świątkowska
Pedagog, Coach ACC, Terapeuta TSR, Trener Umiejętności Społecznych.