Gość specjalny
Józefa Skwierawska – psycholog, pedagog szkolny i korekcyjny, oligofrenopedagog z długoletnim stażem .
Dziecko odrzucone przez rówieśników w przedszkolu/szkole.
Dzieci odrzucone i izolowane nie biorą aktywnego udziału w życiu grupy – klasy. Nie mają więc warunków do zaspokajania potrzeby bezpieczeństwa i akceptacji, co jest bardzo ważne i potrzebne do prawidłowego rozwoju społecznego i emocjonalnego. W każdej klasie/grupie znajdziemy przynajmniej jedno takie dziecko. Dziecko prześladowane tzw. outsidera, który jest wyrzucony poza nawias grupy rówieśniczej. Takie odrzucenie w młodym wieku ma szerokie konsekwencje w późniejszym życiu dziecka, nastolatka, osoby dorosłej.
Jak to się dzieje, że właśnie to konkretne dziecko narażone jest na odrzucenie bardziej niż inne ?
Plan spotkania:
- Zaznajomienie z rodzajami uczuć związanymi z odrzuceniem oraz sposobami ich wyrażania.
- Przyczyny odrzucenia przez grupę rówieśników.
- Konsekwencje zdrowotne dzieci z problemem odrzucenia czy mobbingu.
- Odrzucenie, a poczucie własnej wartości dziecka.
- Jak pomóc dziecku odrzuconemu? Propozycje działań zapobiegawczych i o charakterze terapeutycznym.