Współfinansowane szkolenie
„Terapia ręki i trening umiejętności społecznych, jako holistyczne wsparcie dziecka w rozwoju” plus bonusy.
Szkolenie on-line (33 godzin)
Dla kogo
Szkolenie dla nauczycieli mieszkających na terenie miasta stołecznego Warszawa.
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z metodami wprowadzania treningu umiejętności społecznych oraz terapii ręki w gabinecie psychologa, pedagoga czy przez nauczycieli i logopedów.
Psychologiczny aspekt treningu umiejętności społecznych (TUS) to przede wszystkim poznanie ćwiczeń wzmacniających radzenie sobie w trudnych sytuacjach, takich jak konflikty czy negocjacje.
Szkolenie również zapozna uczestników z metodami wprowadzania terapii ręki w pracy z dzieckiem z kłopotami w zakresie motoryki małej, pisania, czynności samoobsługowych.
Program szkolenia TUS
- Podstawowe założenia TUS
- Teoria kognitywnego nauczania społecznego wg A. Goldstein
- Omówienie modelowej struktury zajęć TU
- Strategie stosowane w Treningu Umiejętności Społecznych
- Praca z grupą i indywidualne wsparcie
- Charakterystyka funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- Praca nad zachowaniami trudnymi – strategie proaktywne
- Tworzenie systemów motywacyjnych dostosowanych do potrzeb uczestników
- Praktyczne narzędzia i współpraca z rodzicami
- Wywiad z rodzicem/opiekunem kwalifikujący do zajęć
- Tablica emocji jako narzędzie pracy z emocjami
- Wykaz umiejętności podzielonych na kroki wg Emmana i Plasmeijer
- Programowanie rocznego planu pracy z grupą
Program terapia ręki i stopy I i II stopień
- Prawidłowości rozwoju psychomotorycznego dziecka w kontekście sprawności kończyny górnej;
- Główne struktury OUN zaangażowane w procesy przetwarzania sensorycznego w odniesieniu do funkcjonowania ręki;
- Podstawy anatomii i fizjologii ręki i stopy;
- Wpływ nieprawidłowej postawy na zaburzenia pracy ręki;
- Pozycja dziecka a sprawność motoryczna ręki;
- Wpływ napięcia mięśniowego na rozwój małej motoryki;
- Wpływ dysfunkcji procesów integracji sensorycznej na rozwój manualny i grafomotoryczny;
- Rozwój chwytu i manipulacji – normy i zaburzenia rozwojowe;
- Prezentacja ćwiczeń usprawniających nieprawidłowości w chwycie pisarskim
- Omówienie zasad konstruowania programu terapii;
- Tworzenie ćwiczeń terapeutycznych w oparciu o potrzeby i możliwości podopiecznych;
- Prezentacja wybranych metod, ćwiczeń, zabaw i technik wykorzystywanych w terapii ręki;
- Prezentacja arkusza obserwacji zdolności motorycznych- opracowanie własneObalenie mitów oraz główne założenia terapii ręki u dzieci;
- Prawidłowy przebieg terapii – jakich błędów unikać, gdzie szukać inspiracji;
- Podstawowe założenia ćwiczeń z dziećmi z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- Zasady wprowadzania umiejętności samoobsługowych;
- Analiza indywidualnego stylu pracy z dzieckiem;
- Analiza i ocena programów terapeutycznych autorstwa uczestników
Korzyści
Poznanie sposobów na:
- Wprowadzenie treningu umiejętności społecznych w gabinecie psychologa, pedagoga i nauczyciele
- Rozwijanie rozumienia sytuacji społecznych u uczniów,
- Budowanie umiejętności komunikacyjnych,
- Wzmocnienie motoryki małej i dużej- co przyczynia się do poprawy koncentracji i uwagi
- Radzenie sobie z deficytami w zakresie nieprawidłowego chwytu, brzydkiego charakteru pisma
- Redukcję lęku, szczególnie w sytuacjach, gdy dziecko odczuwa niepewność związaną z nowymi zadaniami wymagającymi precyzji ruchów dłoni.
- Wzmocnienie poczucia kontroli - pacjenci uczestniczący w terapii ręki często odzyskują poczucie kontroli nad swoim życiem i zdrowiem.
Eksperci główni
Trener - Anna Wójcik - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej od 11 lat, ukończyła Uniwersytet Łódzki na Wydziale Nauk o Wychowaniu. Ukończyła Wyższą Szkołę Pedagogiczną na kierunku Logopedia, a także Neurologopedię na Krakowskiej Akademii oraz oligofrenopedagogikę z terapią autyzmu w Społecznej Akademii Nauk. Prowadzi szkolenia z zakresu terapii ręki, treningu umiejętności społecznych, szeroko rozumianej edukacji wczesnoszkolnej.
Trener - Małgorzata Kowalska - Logopeda, oligofrenopedagog , biolog, trener z zakresu arteterapii, terapii ręki, zmysłosensoryki, terapii Si i TUS. Instruktor terapii zajęciowej z arteterapią. Na swoich szkoleniach prezentuje nowatorskie projekty i prace jak i ciekawe rozwiązania w oparciu o znane metody pracy z dzieckiem. W praktyce łączy arteterapię z integracją. Niezwykle kreatywna, uwielbia robić coś z niczego. Inspiruje dzieci i dorosłych do twórczej pracy. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi terapeuta w świetlicach socjoterapeutycznych, warsztatach terapii zajęciowej oraz placówkach oświatowych.
Planowane terminy: lato 2025
Uwaga: Dofinansowanie szkolenia będzie wymagało podpisania bezzwrotnej umowy pożyczki, jest to niezbędne do uzyskania 100 procent dofinansowania. Nasi konsultanci przeprowadzą Cię przez ten proces.