Projekt dla wybranych powiatów województwa mazowieckiego
„Miofunkcjonalna diagnoza logopedyczna – podejście całościowe wraz ze strategiami terapeutycznymi”.
Szkolenie powstało na bazie wieloletnich doświadczeń pracy z pacjentem z wyzwaniami rozwojowymi w ujęciu holistycznym. Kurs w ujęciu całościowym uczy analizy zależności pomiędzy układami sensomotorycznymi w kontekście pracy logopedy. Opiera się przede wszystkim na znajomości anatomii jako bazy dla dalszej dobrej diagnozy i terapii logopedycznej.
Uczy jak rozpoznawać potrzeby pacjentów poprzez rzetelną diagnozę anatomii i fizjologii obszaru ustno-twarzowego. Szkolenie pozwoli Uczestnikom dostosować techniki pracy do zaistniałych potrzeb zgodnych z diagnozą miofunkcjonalną. Poznają krok po kroku etapy diagnozy i jak planować terapię u pacjentów z dysfunkcjami orofacjalnymi i miofunkcjonalnymi.
Ważne, aby Uczestnik szkolenia po odbyciu kursu mógł samodzielnie pracować, programować terapię i dochodzić do ważnych dla niego i jego pacjentów wniosków, a na bazie swoich przemyśleń tworzyć własne koncepcje pracy dostosowanie do potrzeb i możliwości pacjentów.
Kurs jest otwarty dla wszystkich chętnych, którzy chcą poszerzyć wiedzę z zakresu funkcjonowania organizmu ludzkiego. Celem szkolenia jest dotarcie do struktur, które bezpośrednio wpływają na określone dysfunkcje. Poprzez kolejny punkty kursu będziemy starali się przedstawić zależności biomechaniczne, wzajemną topografię tkanek oraz ich powiązania między mięśniami, nerwami, naczyniami a centralnym układem nerwowym.
PROGRAM KURSU:
CZĘŚĆ 1:ANATOMIA DLA LOGOPEDÓW - baza dla diagnozy logopedycznej w ujęciu miofunkcjonalnym.
- Anatomia funkcjonalna obszaru ustno - twarzowego w ujęciu holistycznym.
- Mięśnie obszaru orofacjalnego krok po kroku.
- Anatomia w palpacji- praktyczny warsztat i obserwacja pracy mięśni mimicznych.
- Anatomia narządu żucia – zgryz – rozwój uzębienia mlecznego i stałego, rozwój zgryzu.
- Budowa i funkcja stawu żuchwowo – skroniowego.
- Wędzidełko języka i wargi górnej – anatomia.
- Podstawowe informacje na temat taśm anatomicznych i ich roli w budowie kontroli posturalnej.
- Nerwy czaszkowe wyzwaniem w diagnozie logopedycznej – od anatomii do funkcji.
- Badania obrazowe pomocne w diagnozie – interpretacja.
CZĘŚĆ 2: Diagnoza logopedyczna pacjenta z wyzwaniami miofunkcjonalnymi
- Autorski model wywiadu biologiczno-środowiskowego.
- Autorska karta oceny pacjenta w ujęciu holistycznym – pomocna w ocenie trudności i wyznaczeniu sfery najbliższego rozwoju
– ocena budowy i funkcji narządów artykulacyjnych, ocena żucia, gryzienia, połykania, oddychania i fonacji,
– ocena reakcji posturalnych,
– ocena napięcia mięśniowego w obrębie narządu żucia i mięśni mimicznych,
– ocena artykulacji
– wstępna ocena procesów przetwarzania sensorycznego, - Wytyczne do diagnozy opisowej na podstawie wyników zawartych w indywidualnej karcie diagnostycznej.
CZĘŚĆ 3: Wady zgryzu a wady wymowy i zaburzenia funkcji w obrębie narządu mowy.
- Podstawowe informacje na temat uwarunkowań powstawania wad zgryzu.
- Fizjologia i rozwój żucia, gryzienia, połykania.
- Dysfunkcja żucia, gryzienia i połykania – od diagnozy do terapii.
- Profilaktyka logopedyczna w okresie niemowlęcym czyli jak przeciwdziałać powstawaniu wadom zgryzu i wymowy
- Współpraca logopedy z ortodontą.
- Programowanie terapii logopedycznej pacjenta z wadą zgryzu i wymowy krok po kroku.
CZĘŚĆ 4: Dysfunkcja oddychania.
- Opis problemu czyli kim są dzieci z diagnozą MBS ( ang. Mouth Breathing Syndrome)
- Diagnoza w zakresie prawidłowego i nieprawidłowego toru oddychania.
- Profilaktyka dysfunkcji oddychania.
- Terapia dysfunkcji oddychania u niemowląt i dzieci.
CZĘŚĆ 5: Zaburzenia procesu regulacji ślinienia się
- Diagnoza problemu czyli jakie są kliniczne objawy zaburzeń procesu regulacji ślinienia się, przyczyny.
- Terapia logopedyczna dzieci z nadmiernym ślinieniem się.
CZĘŚĆ 6: Ankyloglosja u niemowląt i małych dzieci.
- Anatomia i klasyfikacje – jeszcze raz o diagnozie.
- Badanie poziomu skrócenia wędzidełka języka u niemowląt i małych dzieci - praktyczne wskazówki jak badać.
- Zabieg korekty wędzidełka języka i opieka logopedyczna po – standardy postępowania.
CZĘŚĆ 7: Parafunkcje w obrębie narządu żucia.
- Typy parafunkcji w obrębie narządu żucia.
- Ssanie kciuka i jego konsekwencje dla rozwoju narządu żucia.
- Dlaczego dzieci ssą kciuka i inne palce?
- Jak pracować z dzieckiem ssącym kciuk od niemowlaka do starszaka – programowanie terapii.
CZĘŚĆ 8: Terapia miofunkcjonalna – podsumowanie
- Jak osiągać cele terapeutyczne?
- Jak współpracować z rodzicami?
- Jak planować zadania do domu?
- Case studies.
- Pytania i dyskusja.
Liczba godzin: 56 godzin zegarowych.
Prowadzący
Aleksandra Kaczyńska – neurologopeda, pedagog specjalny, terapeuta NDT-Bobath, terapeuta J.Brondo, Terapeuta RCM – Argentina.
Aneta Palica – neurologopeda, pedagog, terapeuta wczesnej interwencji
Marcelina Przeździęk – neurologopeda, pedagog specjalny, terapeuta NDT-Bobath
Anna Sowała-Rembielak –neurologopeda, terapeuta miofunckjonalny, terapeuta wczesnej interwencji.
Dla kogo?
Przedsiębiorcy z terenu Regionu Mazowieckiego Regionalnego (RMR), który obejmuje m. Ostrołęka, m. Płock, m. Radom, m. Siedlce oraz powiaty: białobrzeski, ciechanowski, garwoliński, gostyniński, grójecki, kozienicki, lipski, łosicki, makowski, mławski, ostrołęcki, ostrowski, płocki, płoński, przasnyski, przysuski, pułtuski, radomski, siedlecki, sierpecki, sochaczewski, sokołowski, szydłowiecki, węgrowski, wyszkowski, zwoleński, żuromiński i żyrardowski.
Działalność musi być prowadzona minimum 6 miesięcy.
Bezpłatny udział w szkoleniu wymaga podpisania umowy bezzwrotnej pożyczki. O wszystkich szczegółach zostaną Państwo poinformowani w późniejszym terminie.
Zgłoszenia