Studium Logopedy Miofunkcjonalnego – podregion siedlecki

Miofunkcjonalna diagnoza logopedyczna – podejście całościowe wraz ze strategiami terapeutycznymi

 

2 szkolenia po 25 godzin

Szkolenie 1 „Diagnoza w ujęciu mifounkcjonalnym”

Szkolenie 2  „Terapia w ujęciu miofunkcjonalnym”

 

Zapraszamy logopedów, terapeutów z podregionu siedleckiego:
Oferta nie dotyczy osób prowadzących JDG.

Powiat: Garwoliński
Gminy: Borowie, Garwolin, Garwolin, Górzno, Łaskarzew, Łaskarzew, Maciejowice, Miastków Kościelny, Parysów, Pilawa, Sobolew, Trojanów, Wilga, Żelechów

Powiat: Łosicki
Gminy: Huszlew, Łosice, Olszanka, Platerów, Sarnaki, Stara Kornica

Powiat: miasto Siedlce

Powiat: Siedlecki
Gminy: Domanice, Korczew, Kotuń, Mokobody, Mordy, Paprotnia, Przesmyki, Siedlce, Skórzec, Suchożebry, Wiśniew, Wodynie, Zbuczyn

Powiat: Sokołowski
Gminy: Bielany, Ceranów, Jabłonna Lacka, Kosów Lacki, Repki, Sabnie, Sokołów Podlaski, Sokołów Podlaski, Sterdyń

Powiat: Węgrowski
Gminy: Grębków, Korytnica, Liw, Łochów, Miedzna, Sadowne, Stoczek, Węgrów, Wierzbno

Szkolenie powstało na bazie wieloletnich doświadczeń pracy z pacjentem z wyzwaniami rozwojowymi w ujęciu holistycznym. Kurs w ujęciu całościowym uczy analizy zależności pomiędzy układami sensomotorycznymi w kontekście pracy logopedy. Opiera się przede wszystkim na znajomości anatomii jako bazy dla dalszej dobrej diagnozy i terapii logopedycznej.

Uczy jak rozpoznawać potrzeby pacjentów poprzez rzetelną diagnozę anatomii i fizjologii obszaru ustno-twarzowego.  Szkolenie pozwali Uczestnikom dostosować techniki pracy do zaistniałych potrzeb zgodnych z diagnozą miofunkcjonalną. Poznają krok po kroku etapy diagnozy i jak planować terapię u pacjentów z dysfunkcjami orofacjalnymi i miofunkcjonalnymi.

Ważne, aby Uczestnik szkolenia po odbyciu kursu mógł samodzielnie pracować, programować terapię i dochodzić do ważnych dla niego i jego pacjentów wniosków, a na bazie swoich przemyśleń tworzyć własne koncepcje pracy dostosowanie do potrzeb i możliwości pacjentów.

Kurs jest otwarty dla wszystkich chętnych, którzy chcą poszerzyć wiedzę z zakresu funkcjonowania organizmu ludzkiego.  Celem szkolenia jest dotarcie do struktur, które bezpośrednio wpływają na określone dysfunkcje. Poprzez kolejny punkty kursu  będziemy starali się przedstawić zależności biomechaniczne, wzajemną topografię tkanek oraz ich powiązania między mięśniami, nerwami, naczyniami a centralnym układem nerwowym.

 

PROGRAM KURSU:

Diagnoza w ujęciu miofunkcjonalnym

CZĘŚĆ 1: Anatomia dla logopedów-  baza dla diagnozy logopedycznej w ujęciu miofunkcjonalnym. Aleksandra Kaczyńska (2 godziny)

  1. Anatomia funkcjonalna obszaru ustno - twarzowego w ujęciu holistycznym.
  2. Mięśnie obszaru orofacjalnego krok po kroku.
  3. Podstawowe informacje na temat taśm anatomicznych i ich roli w budowie kontroli posturalnej.
  4. Nerwy czaszkowe wyzwaniem w diagnozie logopedycznej – od anatomii do funkcji.

 

CZĘŚĆ 2: Diagnoza logopedyczna pacjenta z wyzwaniami miofunkcjonalnymi. Aleksandra Kaczyńska/Aneta Palica (8 godzin)

  1. Autorski model wywiadu biologiczno-środowiskowego.
  2. Autorska karta oceny pacjenta w ujęciu holistycznym – pomocna w ocenie trudności i wyznaczeniu sfery najbliższego rozwoju:
    1. ocena budowy i funkcji narządów artykulacyjnych, ocena żucia, gryzienia, połykania, oddychania i fonacji,
    2. ocena reakcji posturalnych,
    3. ocena napięcia mięśniowego w obrębie narządu żucia i mięśni mimicznych,
    4. ocena artykulacji
    5. wstępna ocena procesów przetwarzania sensorycznego.

 

CZĘŚĆ 3: Wady zgryzu a wady wymowy i zaburzenia funkcji w obrębie narządu mowy. Anna Sowala-Rembielak  (4 godziny)

  1. Podstawowe informacje na temat uwarunkowań powstawania wad zgryzu.
  2. Fizjologia i rozwój żucia, gryzienia, połykania.
  3. Dysfunkcja żucia, gryzienia i połykania – od diagnozy do terapii.
  4. Profilaktyka logopedyczna w okresie niemowlęcym czyli jak przeciwdziałać powstawaniu wadom zgryzu i wymowy.
  5. Współpraca logopedy z ortodontą.

 

CZĘŚĆ 4: Dysfunkcja oddychania. Marcelina Przeździęk (4 godziny)

  1. Opis problemu czyli kim są dzieci z diagnozą MBS ( ang. Mouth Breathing Syndrome)
  2. Diagnoza w zakresie prawidłowego i nieprawidłowego toru oddychania.
  3. Profilaktyka dysfunkcji oddychania.

 

CZĘŚĆ 5: Zaburzenia procesu regulacji ślinienia się. Marcelina Przeździęk (3 godziny)

  1. Diagnoza problemu czyli jakie są kliniczne objawy zaburzeń procesu regulacji ślinienia się, przyczyny.

 

CZĘŚĆ 6: Ankyloglosja u niemowląt i małych dzieci. Marcelina Przeździęk (2 godziny)

  1. Anatomia i klasyfikacje – jeszcze raz o diagnozie.
  2. Badanie poziomu skrócenia wędzidełka języka u niemowląt i małych dzieci- praktyczne wskazówki jak badać.
  3. Zabieg korekty wędzidełka języka i opieka logopedyczna po – standardy postępowania.

 

CZĘŚĆ 7: Parafunkcje w obrębie narządu żucia. Marcelina Przeździęk (2  godziny)

  1. Typy parafunkcji w obrębie narządu żucia.
  2. Ssanie kciuka i jego konsekwencje dla rozwoju narządu żucia.
  3. Dlaczego dzieci ssą kciuka i inne palce?
  4. Jak pracować z dzieckiem ssącym kciuk od niemowlaka do starszaka – programowanie terapii.

 

Terapia w ujęciu miofunkcjonalnym

CZĘŚĆ 1: Terapia miofunkcjonalna –  strategie terapeutyczne. Aneta Palica  (12 godzin)

  1. Masaż logopedyczny – jak mogę zacząć i jak działać?
  2. Innowacyjne metody pracy – połączenie masażu logopedycznego z elektrostymulacja – doświadczenia kliniczne.
  3. Strategie pracy z dzieckiem w aspekcie miofunkcjonalnym po przeprowadzonej diagnozie.

 

CZĘŚĆ 2: Terapia miofunkcjonalna –  dysfunkcja oddychania, parafunkcje, zaburzenia regulacji procesów ślinienia. Marcelina Przeździęk (8 godzin)

  1. Strategie pracy w dysfunkcji oddychania.
  2. Postępowanie terapeutyczne przy zaburzeniach strukturalnych np. skrócone wędzidełko języka.
  3. Terapia regulacji procesów ślinienia.
  4. Strategie w zakresie parafukncji np. ssanie kciuka.

 

CZĘŚĆ 3: Terapia miofunkcjonalna  w wadach zgryzu. Anna Sowala-Rembielak  (5 godzin)

  1. Terapia miofunkcjonalna w przypadku wad zgryzu.
  2. Profilaktyka i terapia.

 

Eksperci:

Aleksandra Kaczyńska – neurologopeda, pedagog specjalny, terapeuta NDT-Bobath, terapeuta J.Brondo, Terapeuta RCM – Argentina.

Aneta Palica – neurologopeda, pedagog, terapeuta wczesnej interwencji

Marcelina Przeździęk – neurologopeda, pedagog specjalny, terapeuta NDT-Bobath

Anna Sowała-Rembielak – neurologopeda, pedagog, terapeuta miofunkcjonalny

 

Planowane terminy: wiosna-lato 2025

Uwaga: Dofinansowanie szkolenia będzie wymagało podpisania bezzwrotnej umowy pożyczki, jest to niezbędne do uzyskania 100 procent dofinansowania. Nasi konsultanci przeprowadzą Cię przez ten proces.

 

Zgłoś się przez formularz:

    (*) oznacza pola, które muszą zostać wypełnione.

    Szkolenie:
    Studium Logopedy Miofunkcjonalnego

    Dane uczestnika:

    Imię (*)

    Nazwisko (*)

    Data urodzenia (*)

    PESEL (*)

    Obywatelstwo (*)

    Miejscowość (*)

    Powiat (*)

    Gmina (*)

    Ulica, nr domu/nr mieszkania (*)

    Kod pocztowy (*)

    Telefon (*)

    E-mail (*)


    Na późniejszych etapach rejestracji konieczne będzie przedstawienie dokumentów potwierdzających adres w gminie biorącej udział w projekcie (np.: rachunków za media)

    Miejsce pracy uczestnika:

    Placówka (*)

    Adres: Ulica, nr domu(*)

    Adres: Miejscowość (*)

    Adres: Kod pocztowy (*)

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb realizacji projektu i badania jakości po projekcie, oraz innych celów zgodnie z polityką prywatności. Wypełnienie obowiązku informacyjnego znajduje się na stronie Obowiązek informacyjny.

    Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji o nowych szkoleniach, projektach oraz wydarzeniach

    Wyrażam zgodę na wykorzystanie mojego wizerunku, w przypadku wzięcia udziału w projekcie, utrwalonego podczas projektu, zgodnie z zapisami Zgody na publikację wizerunku.

    Wyrażam zgodę na przekazanie danych niezbędnych do procesu rekrutacji podmiotowi trzeciemu w celu dokończenia procesu rekrutacyjnego.