Powiaty: powiat obornicki, powiat poznański, powiat szamotulski, powiat średzki, powiat śremski
Projekt szkoleniowy dla logopedów:
„Logopedia w spektrum autyzmu– komunikacja, diagnoza, wsparcie”
Bezpłatny kurs rozwijający kompetencje logopedyczne w pracy z dzieckiem z ASD
Czas trwania: 20 godzin (5 spotkań x 4 godziny)
Forma: online, na żywo (webinary + materiały)
Dla kogo: logopedzi, neurologopedzi, studenci kierunków logopedycznych, pedagodzy, specjaliści wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Cele projektu:
- Rozwijanie umiejętności diagnozy i terapii dzieci w spektrum autyzmu
- Wprowadzenie do narzędzi wspomagających komunikację (AAC)
- Zrozumienie roli sensoryki w terapii komunikacji
- Nauka wspierania bazowych umiejętności komunikacyjnych
Program szczegółowy:
BLOK 1: Bazowe umiejętności komunikacyjne – od spojrzenia po intencję – mgr Marcelina Przeździęk (4 godz.)
- Czym są bazowe umiejętności komunikacyjne?
- Jak je rozpoznawać i wspierać u dzieci z ASD?
- Strategie budowania wspólnego pola uwagi
- Scenariusze aktywizujące kontakt i uwagę
BLOK 2: Diagnoza logopedyczna dziecka z autyzmem – mgr Anna Wójcik (4 godz)
- Charakterystyka profilu komunikacyjnego dziecka w spektrum
- Narzędzia diagnostyczne i obserwacyjne
- Błędy w interpretacji zachowań – jak ich unikać?
- Tworzenie planu terapii logopedycznej opartego na realnych potrzebach
BLOK 3: Komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC) w spektrum – mgr Justyna Szmyt (4 godz)
- Rodzaje systemów AAC i jak dobrać właściwy
- Mity i fakty: AAC nie opóźnia mowy!
- Praca z dzieckiem niemówiącym: jak zacząć?
- Współpraca z rodziną i nauczycielami
BLOK 4: Sensoryka w terapii logopedycznej dzieci z autyzmem – mgr Małgorzata Kowalska (4 godz)
- Czym jest integracja sensoryczna i jakie ma znaczenie dla komunikacji?
- Nadreaktywność, podreaktywność – jak wpływają na mowę?
- Proste techniki sensoryczne wspierające pracę logopedy
- Praca na materiale z sali: przypadki, ćwiczenia
BLOK 5: Budowanie komunikacji dziecka z ASD – modele i strategie – mgr Anna Wójcik (4 godz)
- Jak wydobyć potencjał dziecka?
- Skutecznie strategie terapeutyczne w ramach terapii logopedycznej.
- Przykłady pracy z pacjentami z wykorzystaniem innowacyjnych metod terapeutycznych.
Co otrzymuje uczestnik?
- Materiały
- Dostęp do nagrań
- Certyfikat uczestnictwa
- Możliwość zadawania pytań i omówienia przypadków klinicznych
Eksperci
Trener - Anna Wójcik - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej od 11 lat, ukończyła Uniwersytet Łódzki na Wydziale Nauk o Wychowaniu. Ukończyła Wyższą Szkołę Pedagogiczną na kierunku Logopedia, a także Neurologopedię na Krakowskiej Akademii oraz oligofrenopedagogikę z terapią autyzmu w Społecznej Akademii Nauk. Prowadzi szkolenia z zakresu terapii ręki, treningu umiejętności społecznych, szeroko rozumianej edukacji wczesnoszkolnej.
Trener - Małgorzata Kowalska - Logopeda, oligofrenopedagog , biolog, trener z zakresu arteterapii, terapii ręki, zmysłosensoryki, terapii Si i TUS. Instruktor terapii zajęciowej z arteterapią. Na swoich szkoleniach prezentuje nowatorskie projekty i prace jak i ciekawe rozwiązania w oparciu o znane metody pracy z dzieckiem. W praktyce łączy arteterapię z integracją. Niezwykle kreatywna, uwielbia robić coś z niczego. Inspiruje dzieci i dorosłych do twórczej pracy. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi terapeuta w świetlicach socjoterapeutycznych, warsztatach terapii zajęciowej oraz placówkach oświatowych.
Trener - Justyna Szmyt - Pedagog specjalny i nauczyciel w klasie edukacyjno-terapeutycznej, logopeda, neurologopeda kliniczny. Uczestniczka wielu szkoleń z zakresu AAC. Na co dzień pracuje z dziećmi, które zmagają się z różnymi formami trudności komunikacyjnych i potrzebujących wsparcia w rozwijaniu umiejętności wyrażania siebie, wykorzystując alternatywne i wspomagające metody komunikacji AAC. Regularnie uczestniczy w licznych kursach i szkoleniach, podnosząc swoje kompetencje oraz wzbogacając warsztat pracy. Ukończyła szkolenie modułowe MFS. Terapeuta miofunkcjonalny. Terapeuta Empathy Dolls.
Trener - Marcelina Przeździęk - neurologopeda, pedagog specjalny, terapeutka NDT-Bobath. Członkini interdyscyplinarnego zespołu ds. zaburzeń karmienia i zespołu wykonującego badania videofluoroskopii (VFSS) u dzieci. Jest autorką artykułów dotyczących karmienia dzieci z porażeniem mózgowym (MPD), dyzartrii w przebiegu stwardnienia rozsianego (SM), poradnika dla Pacjentów ze stwardnieniem rozsianym (SM) i członkiem European Society for Swallowing Disorders i International Parkinson and Movement Disorder Society. Ukończyła kurs RCM neurorehabilitacion nivel I i II u Marianeli Pernuzzi.
Planowane terminy: wiosna/lato 2025
Uwaga: Dofinansowanie szkolenia będzie wymagało podpisania bezzwrotnej umowy pożyczki, jest to niezbędne do uzyskania 100 procent dofinansowania. Nasi konsultanci przeprowadzą Cię przez ten proces.
Zgłoś się poprzez formularz i poczekaj na kontakt mailowy, otrzymasz niezbędne dokumenty oraz propozycję terminu.