Arteterapia

Zwykłe i niezwykłe techniki plastyczne – czyli arteterapia od podstaw

Szkolenia dla nauczycieli, terapeutów, rodziców i wszystkich innych osób,którym sztuka jest bliska

Szkolenie przygotowane jest dla osób pracujących na co dzień z dziećmi w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach pomocy społecznej, ośrodkach rehabilitacji, świetlicach socjoterapeutycznych, warsztatach terapii zajęciowej

To kompendium wiedzy o arteterapii. Szkolenie daje uczestnikom możliwość poznania różnorodnych technik twórczości plastycznej, rozwinięcie własnej osobowości poprzez proces twórczy.

Oferuje bogaty zestaw pomysłów prac plastycznych nakierowanych na pobudzenie podstawowych zdolności i umiejętności twórczych dzieci.

Założeniem jest, by wiedza zdobyta podczas szkolenia stała się impulsem do poszukiwań ciekawych rozwiązań w pracy z dziećmi.

Podczas szkolenia zostanie wykorzystany zbiór autorskich pomysłów na prace bardzo proste i na te bardzo pracochłonne. To pomysły, które cieszą dzieci i inspirują nauczycieli.

W materiałach uczestnicy znajdą również propozycje ćwiczeń wykorzystujących rysunek, malarstwo, rzeźbę i inne techniki plastyczne, a także kilka przykładowych scenariuszy zajęć dla dzieci w różnym wieku możliwych do przeprowadzenia

Uczestnicy szkolenia zdobędą wiedzę w zakresie:

  • Stwarzania możliwości własnych wypowiedzi za pomocą różnorodnych środków artystycznych.
  • Podnoszenia poziomu samoakceptacji, zaufania oraz wzrost poczucia własnej wartości.
  • Rozładowywania negatywnych napięć, emocji i agresji.
  • Uaktywnienia i otwarcia się ucznia mającego problemy z nawiązywaniem kontaktów rówieśniczych.
  • Zrozumienia istoty samodzielności i odpowiedzialności za wykonane zadanie.
  • Wdrożenia w proces twórczy prac i przedmiotów praktycznych, potrzebnych i estetycznych.
  • Wyznaczania celów / rola planowania w życiu.
  • Budowania motywacji do aktywności.
  • Rozbudzenia twórczej postawy wobec świata i siebie.
  • Rozwijania zdolności poznawczych, obserwacji, myślenia i wyobraźni.
  • Rozwijania praktycznych umiejętności i sprawności manualnych.
  • Zachęcania do ekspresji twórczej.
  • Obniżania napięć nerwowych, relaksowanie, wyciszenie.
  • Doskonalenia kontroli nad własnymi ruchami.
  • Kształcenia percepcji wzrokowo-ruchowej.
  • Pobudzania rozwoju motoryki.
  • Wzbogacania słownictwa.
  • Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień plastycznych.
  • Zwiększania poczucia bezpieczeństwa w grupie.
  • Kształtowanie wrażliwości na potrzeby środowiska — wykorzystanie surowców wtórnych jako możliwości ochrony środowiska.
  • Wydłużania okresu koncentracji uwagi.
  • Wyrównywania braków i ograniczeń psychofizycznych.
  • Rozwijania własnej kreatywności.
  • Leczenia oraz zapobieganie pogłębianiu się istniejących stanów chorobowych.
  • Uwolnienia od przykrych wspomnień i niepokojów.
  • Aktywowania sfery komunikacji niewerbalnej.
  • Pobudzenia sensoryczno – wielozmysłowego postrzegania świata.
  1. Cz. I. Teoretyczna -Podstawowe informacje o terapii sztuką (krótki wstęp do Arteterapii)

    • Czym jest arteterapia i jak może zostać wykorzystana w procesie nauczania i wychowania?

    Terapia sztuką ma swój początek w psychoanalizie. Omówione zostaną podłoża neuropsychologiczne zastosowania poszczególnych metod arteterapii. Wybór określonej metody twórczej, może być pierwszą ważną wskazówką do rozwikłania problemu dziecka. Uczestnicy poznają sposoby dobierania metod do w arteterapii. Na przykład obraz namalowany przy użyciu wielu kolorów farb ma zupełnie inne znaczenie niż delikatny szkic wykonany ołówkiem. Na podstawie tego etapu twórczości mogą być wyciągane wnioski na temat emocjonalności dziecka i sposobu, w jaki postrzega ono siebie. Szkolenie oferuje wiedzę z zakresu prawidłowej oceny powstałych prac oraz przebiegu procesu twórczego.

    • Podstawowe wskazówki

    ZASADY PROCESU ARTETERAPEUTYCZNEGO:
    * dobrowolność uczestnictwa w zajęciach i decydowanie dziecka o swojej aktywności w proponowanych ćwiczeniach,
    * dwupoziomowa komunikacja polegająca na porozumiewaniu się w sferze werbalnej i niewerbalnej,
    * wyrażanie emocji ujawniających uczucia,
    * sprzeciw wobec rywalizacji w grupie,
    * stosowanie różnorodnych środków oddziaływań (światło, dźwięk, muzyka),
    * zasada „tu i teraz” podkreślająca wagę doznań doświadczanych podczas zajęć.

    – METODY PRACY:

    * objaśnienie

    * pokaz

    * burza mózgów

    * pogadanka

    * drama

    * metoda praktycznego działania

    * relaksacja

    * metoda Denissona

    • Terapeutyczne funkcje prac plastycznych
  2. Cz. II. Praktyczna- Sposoby wykorzystania różnorodnych materiałów w działalności plastycznej m.in., drobnej pasmanterii, papieru kolorowego, bibuły i krepiny, kredek, confetti, nieprzetworzonych produktów spożywczych i innych (omówione i pokazane zostaną wszystkie wymienione techniki, a wybrane zagadnienia plastyczne zostaną również przećwiczone przez uczestników).

    • Mandala
    • relaksacyjne prace arteterapeutyczne
    • proste i ciekawe techniki plastyczne- autoportrety, malowanie słomkami, odciski palców, liści, monotypia
    • najciekawsze techniki malarskie
    • sztuka świata- afrykańskie malunki, indiański pióropusz, rzymska mozaika
    • kolaż, rzeźba i efekty specjalne- kolaż z papieru, plecionki ze słomek,rzeźby z papieru
    • plastyka ekologicznie- recykling w sztuce
    • plastyka z dramą- maski, kukiełki, pacynki

Po ukończeniu zajęć uczestnik powinien:

  • być obeznany z różnymi technikami wykonywania prac plastycznych
  • wzbogacić swoje doświadczenia plastyczne

  • posiadać wiedzę z zakresu wykorzystania sztuki jako terapii na zajęciach przedszkolnych

  • wykazywać umiejętności wykonania omawianych sztuk plastycznych

Mgr Małgorzata Kowalska- Absolwentka Biologii i Pedagogiki SGGW. Miłośniczka sztuki i twórczości Gustawa Klimta. Pedagog z doświadczeniem w pracy w szkole, świetlicy szkolnej oraz w przedszkolu. Prowadząca zajęcia dodatkowe z malarstwa w Powiatowym Domu Kultury w Przysusze.

Cena za kurs: 220zł  od osoby

Czas trwania: 8h dydaktycznych

Terminy szkoleń:

[eme_events scope=future limit=0 template_id=4]

Jeśli nie widzisz terminu, który Ci odpowiada, wyślij do nas swoją propozycję.